باز هم ایران رکورد مرگ و میر کرونا را شکست؛ در یک روز ۴۳۴ تن جان دادند

وزارت بهداشت اعلام کرد: در۲۴ ساعت گذشته تاکنون (یکشنبه)، ۴۳۴ تن جان باختند و ۷۷۱۹ تن دیگر مبتلا شدند.
سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در شبانه روز گذشته تاکنون « ۴۳۴ تن از مبتلایان جان دادند، که حدود ۴۸ تن از روز قبل بیشتر شده است و آمار جان باختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۲۹۸ تن رسیده است».
او افزود: «از ظهر روز گذشته تا امروز، ۷۷۱۹ تن دیگر به کرونا مبتلا شدند که حدود ۱۰۱ تن از روز قبل بیشتر شده است و در مجموع به ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ تن رسیده است».

لاری گفت: «۵۲۴۴ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و حالشان بسیار وخیم است.»

او در ادامه افزود گه ۳۱ استان کشور در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد قرار دارند.

در ادامه این خبر محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نیز اعلام کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان افراد بستری شده در بیمارستان حدود ۱۵ درصد جانشان را از دست می‌دهند و این آمار بالایی است. این میزان در کشورهای دیگر دو و نیم درصد است. هم‌اکنون در موارد مرگ، ایران جزو ۵ کشور پرتلفات دنیا است.»

او هفت دلیل برای بالا بودن موارد مرگ ناشی از کرونا در ایران عنوان کرد و گفت: «تشخیص دیرهنگام موارد ابتلا به کرونا و شروع درمان با تاخیر و استفاده از روش‌های درمانی متعدد که روی ارگان‌های بدن مثل کبد و کلیه تاثیر منفی می‌گذارد، از جمله این دلایل است.»

ظفرقندی گفت: «درگیری کادر درمان با کرونا و کمبود پرسنل، دلیل دیگری است که موجب بالا رفتن شمار جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران است.»
محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، نیز روز گذشته تاکید کرد که «در حال حاضر وزارت بهداشت با معضل بزرگ تعداد ناکافی پرستار مواجه است.»

ظفرقندی تایید کرد که «کمبود اکسیژن» یکی از دلایل جان‌باختن بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های ایران است.

ظفرقندی افزود: «منابع اکسیژن در بیمارستان‌ها بسیار کم شده است. منابع اکسیژن بیمارستان‌ها برای ۲۰ درصد از بیماران در نظر گرفته شده، چون کرونایی در کار نبود. اما حالا ۸۰ درصد بیماران به‌دلیل ابتلا به این ویروس، نیاز به اکسیژن‌رسانی دارند.»

ظفرقندی گفت: «سازمان نظام پزشکی، همچنین انجمن‌های تخصصی پزشکی ایران تاکنون در چند بیانیه و نامه سرگشاده به حسن روحانی در خصوص الزامات پیشگیری علمی از کرونا و پیامدهای بی‌توجهی به آن هشدار داده‌اند. در بیانیه‌ها از همان ابتدا درخواست‌های یکسانی برای کنترل شیوع شد، اما هیچ کدام عملی نشد.»

همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز اعلام کرده که «باید با همدلی، اقناع عمومی و استفاده از اجبار، کرونا را کنترل کنیم.»

نمکی افزود: «مجبوریم یک جاهایی با استفاده از ظرفیت‌ قانونی برای کسی که با آگاهی و عمد اضرار به غیر وارد می‌کند، ترمزش را بکشیم و جمع کنیم.»