با افزایش شایعات درباره احتمال درگیری جنگی، وزیران دفاع اسرائیل و ایالات متحده یکبار دیگر گفتگو کردند

وزیران دفاع اسرائیل و ایالات متحده یک بار دیگر درباره آخرین تحولات مربوط به حکومت اسلامی ایران به رایزنی پرداختند. این آخرین گفتگو، ساعتی پس از آن بود که مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه اعطای یک میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل را به هدف تقویت سامانه ضد موشکی “گنبد آهنین” تصویب کرد.

دفتر وزیر دفاع اسرائیل، ضمن اعلام این خبر که بنی گانتس و لوید اوستین شب گذشته (پنجشنبه) تلفنی به رایزنی پرداخته اند، اعلام کرد که موضوع اصلی گفتگو، بررسی آخرین رویدادهای خاورمیانه و به ویژه مسائل مربوط به رژیم ایران بوده است.

در بیانیه دفتر وزیر دفاع آمده است که در این رایزنی، وزیران دفاع ایالات متحده و اسرائیل یکبار دیگر تاکید کردند که باید همه تلاش لازم انجام گیرد تا رژیم ایران نتواند به جنگ افزار اتمی دست یابد و به فتنه گری نظامی در منطقه ادامه دهد.

گرچه علت اصلی این گفتگو آن بود که وزیر دفاع اسرائیل می خواست بابت تصویب کمک فوق العاده یک میلیارد دلاری از جانب مجلس نمایندگان آمریکا سپاسگزاری کند، ولی گفتگو در شرایطی انجام می گیرد که رژیم ایران هنوز موعدی برای بازگشت به مذاکرات برجامی تعیین نکرده و مقامات آمریکایی و آشنایان امور در واشنگتن در مورد ازسرگیری گفتگوها در آینده نزدیک، ابراز تردید و حتی یاس می کنند.پرزیدنت  بایدن در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در ماه گذشته در کاخ سفید، گفت که اگر راه دیپلماتیک به نتیجه نرسید، دولت واشنگتن به بررسی گزینه های دیگر خواهد پرداخت.

دو روز پیش خبر رسید که مذاکرات محرمانه ای بین نمایندگان ارشد اسرائیل و ایالات متحده در این زمینه همچنان ادامه دارد که در واقع دنباله تماس ها و رایزنی های پیشین بوده است.

بنی گانتس از هنگام به روی کار آمدن دولت پرزیدنت بایدن، دست کم یک بار به واشنگتن سفر داشته و درباره امور دفاعی و اتمی در رابطه با ایران، گفتگوهای مشروحی به مقامات ارشد آمریکایی به عمل آورده است. همچنین وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده نیز در شش ماه اخیر دیدارهایی از اسرائیل داشته اند که موضوع اتم و موشک ایران مهمترین سوژه گفتگوها بوده است.