با خروج دیپلمات‌های آمریکایی با هلیکوپتر از کابل، طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند

به گزارش رویترز، یک مقام وزارت داخله (کشور) افغانستان گفت: «طالبان، امروز یکشنبه، در حالی که ایالات متحده با هلیکوپتر دیپلمات‌های خود را از سفارت آمریکا در کابل خارج کرد، وارد پایتخت افغانستان شدند».

این مقام ارشد به رویترز گفت طالبان “از هر سو” وارد می شوند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در توییتی از حساب کاخ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که صدای تیراندازی در تعدادی از نقاط اطراف کابل شنیده شده اما نیروهای امنیتی با هماهنگی شرکای بین‌المللی، کنترل شهر را در دست دارند.

گروه طالبان با صدور اطلاعیه‌ای خواسته است که شهر کابل بدون درگیری تسلیم شود و نیروهای این گروه به صورت مسالمت آمیز وارد شهر شوند و روند انتقال قدرت صورت گیرد. تروریست‌های طالبان با تاکید بر اینکه قصد ندارند با زور و جنگ وارد کابل شوند، تاکید کردند که نیروهای این گروه فعلا در اطراف دروازه‌های کابل منتظر می‌مانند و  وارد پایتخت نمی‌شوند.

مقامات آمریکایی امروز گفتند که دیپلمات‌های ایالات متحده از سفارت این کشور در محله‌ حفاظت شده و  اعیان‌نشین وزیر اکبر خان در کابل، به فرودگاه منتقل می‌شوند. پس از آنکه تروریست‌های طالبان به صورت برق آسا تقریبا تمام افغانستان را به تصرف خود درآوردند، نیروهای آمریکایی بیشتری برای کمک به تخلیه کارمندان سفارت اعزام شدند.

یک مقام آمریکایی گفت که اعضای اصلی تیم کارمندان آمریکایی سفارت، از فرودگاه کابل کار می‌کردند، در حالی که یک مقام ناتو گفت که چندین کارمند اتحادیه اروپا به مکان امن‌تر و نامعلومی در پایتخت نقل مکان کرده‌اند.

بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفت که “دولت او در مذاکرات خود در قطر، به مقامات طالبان گفته است که هر اقدامی که پرسنل آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد با واکنش سریع و قوی ارتش آمریکا روبرو خواهد شد”.

یک مقام طالبان به رویترز گفت که این گروه نمی‌خواهد تلفاتی بر جای بماند و مسئولیت آن را بر عهده گرفته، اما در عین حال، آتش بس هم اعلام نکرده است.

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت کشور افغانستان در یک پیام کوتاه ویدیویی، به رسانه‌ها گفت که “به شهر کابل حمله نخواهد شد و انتقال به شکل مسالمت‌آمیز صورت خواهد گرفت.”

او از شهروندان در کابل خواست که “نگران نباشند، کابل امن است و هیچ مشکلی پیدا نمی‌شود.”

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، دیروز شنبه گفته بود که در حال رایزنی فوری با رهبران منطقه‌ای و شرکای بین‌المللی در مورد این وضعیت است، اما هیچ گزارش از این رایزنی منتشر نشد.

اوایل امروز یکشنبه، تروریست‌های طالبان، شهر جلال آباد را بدون درگیری تصرف کردند و یکی از بزرگراه‌های اصلی افغانستان را در اختیار گرفتند. آنها همچنین پست مرزی تورخم با پاکستان را تصاحب کردند و فرودگاه کابل را تنها راه خروج از افغانستان گذاشتند که هنوز در دست دولت است.

بیشتر بخوانید: تروریست‌های طالبان، جلال‌آباد را بدون مقاومت تصرف کردند

شمار زیادی از شهروندان افغانستان در روزهای اخیر از ترس بازگشت حکومت اسلامگرا و تندروی طالبان، از استان‌های تصرف شده، فرار کردند و وارد کابل شدند.

به گفته یکی از ساکنان کابل، دیشب (شنبه شب)، صدها نفر در چادرها یا در فضای باز در شهر، کنار جاده‌ها و یا پارکینگ‌ها خوابیدند. او گفت: “شما می توانید ترس را در چهره آنها مشاهده کنید.”

بایدن به دلیل پافشاری سرسختانه بر تصمیم خود برای تخلیه نظامیان آمریکایی از افغانستان، با افزایش انتقادات داخلی روبرو شده است، زیرا طالبان شهرها را با سرعت بیشتری از آنچه پیش بینی می‌شد، تصرف کرده‌اند.

بایدن با دفاع از تصمیم خود گفت که “این وظیفه ارتش افغانستان است که قلمرو خود را در اختیار داشته باشند”.  بایدن دیروز شنبه گفت: «حضور بی پایان آمریکا در بحبوحه درگیری داخلی افغانستان، دیگر برای من قابل قبول نبود».

قطر که تاکنون میزبان مذاکرات صلح بدون نتیجه بین دولت افغانستان و طالبان بوده است، گفت از طالبان خواسته است که آتش بس کنند.