با موافقت اسرائیل، ده ها میلیون دلار پول اهدایی قطر، به افراد فرودست در غزه انتقال می یابد

سرکردگان حماس در غزه به خبرنگاران گفتند به توافقی که درباره شیوه انتقال ده ها میلیون دلار مبلغ اهدایی امیرنشین قطر به مردم غزه پیشنهاد شده رضایت می دهد و تقاضا دارد که این پول هرچه زودتر به آن سرزمین انتقال یابد.

اکنون بیش از دو سال است که قطر چند صد میلیون دلار را به عنوان کمک مالی به فلسطینیان نوار غزه، به آن سرزمین منتقل ساخته است. این انتقال با موافقت اسرائیل صورت گرفت، ولی معلوم شد که بخش اعظم آن در اختیار عوامل تروریستی حماس هزینه می شود و با کمک این پول، حماس توان نظامی خود را تقویت می کند و این در حالی که انتظار اسرائیل در موافقت با این شیوه آن بوده که مردم غزه را از فقر رهایی بخشد.

در دولت جدید اسرائیل، با انتقال پول نقد به غزه به شدت مخالفت شد و دولت خواهان ترتیباتی گردید که این پول واقعا به دست بینوایان غزه برسد و نصیب حماس و تروریست های آن نگردد.

در توافق تازه ای که به دست آمده، مقرر شده که به صد هزار تن از نیازمندان فلسطینی در غزه مبلغ یکصد دلار برسد. برای آن که حماس نتواند بر این پول مسلط شود، این توافق به دست آمده است: فطر، ده ها میلیون دلار پول اهدایی خود را در اختیار سازمان ملل می گذارد و آن سازمان این مبلغ را به بانکی در حکومت خودگردان فلسطینی منتقل می سازد و از آن جا در اقساط چندگانه به بانک هایی در نوار غزه منتقل می شود و به هر خانواده محتاج یک کارت شناسایی اعطا میگردد که با ارائه آن به بانک، می تواند مبلغی را که این خانواده اختصاص یافته، دریافت کند.

اسرائیل امیدوار است که با این شیوه، حماس نتواند بر این مبالغ اهدایی مسلط شود و امروز (آدینه) یک سخنگوی حماس گفت که آن سازمان این راه حل را می پذیرد.

مشکلی که باقی می ماند، مساله پرداخت حقوق ماهیانه هزاران نفر کارمندان و ماموران مسلح حماس است که امنیت آن سرزمین را به دست دارند و بر عملیات تروریستی و همچنین مخالفت های احتمالی مردم نظارت می کنند.

اسرائیل تلاش کرد در چارچوب این توافق انسان دوستانه، رهبری حماس را زیر فشار بگذارد که بازمانده پیکرهای دو سرباز اسرائیلی را که چند سال پیش در جریان نبرد کشته شدند و اجساد آن ها در غزه باقی ماند، پس بگیرد. همچنین دو شهروند عرب و اتیوپیایی اسرائیل اکنون شش سال است در اسارات حماس هستند و آن گروه تروریستی آزادی آنان را مشروط به آن ساخته که اسرائیل صدها تروریست فلسطینی را از زندان های خود رها سازد.

ظاهرا اسرائیل می توانست با جلوگیری از انتقال پول قطری، حماس را وادار به موافقت کند. ولی چنین کاری به بهای محنت مردم غزه تمام می شود و ناآرامی را افزایش می دهد و از نظر محاسبات انسان دوستانه، نمی تواند مورد قبول دولت اسرائیل قرار گیرد.

برای آن که پول اهدایی قطر به دست حماس نیافتد، سازمان اطلاعات اسرائیل هویت یک یک خانواده های مقیم غزه را که نیازمند شناخته شده اند بررسی کرده تا مطمئن شود که خانواده های تروریست و یا عوامل حماس را شامل نگردد. سازمان ملل به همه این خانواده ها یک کارت شناسایی می دهد که مبلغ اهدایی را شخصا از بانک تحویل بگیرند و به دست حماس نیفتد.

علیرغم توافق اسرائیل با این راهکار، سرکردگان حماس تهدید می کنند که آشوبگری در مرز اسرائیل را متوقف نخواهند ساخت. در هفته ای که گذشت، دو موشک از غزه به خاک اسرائیل شلیک شد و چند بادکنک آتش زا در خاک این کشور به زمین نشست و موجب آتش سوزی گردید.

ارزیابی گردیده که از میان دو میلیون نفر فلسطینی ها ساکن غزه، دست کم دویست هزار نفر آن ها مشمول کمک های مالی هستند. در سال هایی که حماس قدرت را در غزه به دست دارد، مردم آن سرزمین هر روز فقیرتر شده اند. ولی حماس که خود را در جنگ با اسرائیل پیروز می داند ادعا می کند که نبرد، تا رسیدن به هدف نهایی ادامه خواهد یافت.