بحث و جدل در اسرائیل پیرامون کاهش و یا افزایش محدودیت های کورونا ادامه دارد

صاحبان مغازه ها باید از سرویس دادن به افرادی که ماسک بر بینی و دهان خویش ندارند خودداری کنند و همچنین فاصله دو متری بین مشتریان حفظ شود

در اسرائیل نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، مباحثه پیرامون این پرسش که آیا زمان بازگشت به بخشی از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی فرا رسیده و یا محدودیت ها باید همچنان به یک مدت طولانی و غیر قابل پیش‌بینی به قوت خود باقی بماند، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که میزان کاهش ابتلا و مرگ و میر در اسرائیل، تا آن حد پایین نیامده که موجب خشنودی و کاهش سختگیری‌ها باشد.

با این همه، دولت قرار است در نشست غیرحضوری خود، تصمیمات جدیدی را برای برداشتن برخی از محدودیت ها به تصویب رساند. قسمت عمده این تصمیم، مربوط به بازگشایی مغازه‌هایی است که در  خیابان قرار دارند، ولی فروشگاه های داخل پاساژها و اماکن سربسته، جز فروشگاه های مواد غذایی، همچنان بسته خواهد ماند.

مغازه های برِ خیابان نیز باید همه مقررات مربوط به فاصله گیری افراد را رعایت کنند، در غیر این صورت بسته خواهند شد و باید جریمه نقدی سنگینی نیز بپردازند.

صاحبان مغازه‌ها باید از سرویس دادن به افرادی که ماسک بر بینی و دهان خویش ندارند خودداری ورزند و همچنین فاصله دو متری بین مشتریان حفظ شود.

اقدام بعدی دولت ممکن است بازگشایی اماکن خدماتی مانند سلمانی‌ها و سالن های آرایش باشد.

در همین حال، برخی از آشنایان امور هشدار می دهند که اینگونه اقدامات موجب افزایش آمد و شد در اماکن عمومی می گردد و خطر ابتلا را بالا می برد.

پلیس اسرائیل به شدت می کوشد مردم را به اطاعت از قانون و اجرای همه محدودیت ها وادار سازد. ولی احساس می شود که مردم کمتر حاضر به اجرای این محدودیت ها هستند و برخی از آن ها می کوشند در اماکن عمومی و به ویژه پارک ها به گردش بپردازند و احساس می شود که پلیس نمی تواند آن ها را مهار کند.

پلیس اسرائیل روز گذشته با کمک واحد دریایی خود و به پرواز درآوردن پهپادها، تلاش کرد مردم را از ساحل دریا دور سازد و حتی موج سواران را بازداشت کند که در چند مورد موجب درگیری شد.

همزمان، برخی از مخالفان این شیوه زبان به انتقاد گشودند که چگونه ممکن است پلیس این همه انرژی و امکانات خود را صرف اطاعت مردم کند.

با آغاز ماه رمضان، تلاش برای حفظ مقررات در نواحی مسلمان نشین کشور، که به ویژه در شمال واقع شده، ادامه دارد و مساجد بسته مانده اند. همچنین همه کنیسه‌ها نیز همچنان بسته هستند و فشاری در این زمینه احساس نمی‌شود. در مقابل، معلوم شد که در دو شهر دیگر که مراکز سکونت افراد مذهبی اولترا ارتدوکس می باشد، درصد ابتلا به کورونا بسیار بالا رفته است. قرار است در آن دو شهر که «بیت شمش» و «نتیووت» نامیده می شوند، قرنطینه برقرار گردد.

در ساعات پیش از ظهر امروز (شنبه) دو تن دیگر از مبتلایان جان باختند که آنها هم همانند اکثر قربانیان کرونا افراد سالخورده ای بودند که پیشینه بیماری داشتند. بدین سان، شمار قربانیان به ۱۹۸ تن رسیده است. همچنین، شمار کل مبتلایان، ۱۵۱۴۸ نفر اعلام شده که ۱۳۰ تن به شدت بیمار می باشند که ۱۰۲ تن آن ها به دستگاه تنفسی وصل هستند. در همین مدت، بیش از شش هزار نفر نیز شفا یافته و به خانه های خود بازگشته اند.