برخلاف “جوسازی” رسانه های فارسی زبان، رژیم ایران به طور مستقیم تهدید نکرده و اسرائیل آماده باش نیست

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می‌گوید که گزارش برخی از رسانه های فارسی زبان دایر بر این که به دنبال انفجار و آتش سوزی در نطنز، مقامات حکومت ایران تهدید کرده اند که از اسرائیل انتقام خواهند گرفت و به دنبال آن، اسرائیل به حال آماده باش درآمده است، بسیار اغراق آمیز بوده، ولی ممکن است از سوء تفاهم نیز ناشی شده باشد.

رسانه های فارسی زبان نوشته بودند که یک مقام حکومتی در تهران، به دنبال انفجار در کارگاه مونتاژ سانتریفوژها در نطنز، آن را توطئه اسرائیل دانسته و تهدید کرده که از این کشور به شدت انتقام گرفته خواهد شد و از این رو، اسرائیل به حالت آماده باش درآمده است.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که اظهارات مقامات ایرانی بسیار احتیاط آمیز تنظیم شده بود و با هشدارهایی که در گذشته و در موارد پیشین انتشار یافته تفاوت اساسی ندارد و به طور مسقیم، اسرائیل را منظور نداشته است.

فردی که خود را مشاور پیشین نخست وزیر و روزنامه نگار می خواند که ظاهرا منابع خبری بسیار موثقی در اختیار دارد، این حمله را به اسرائیل نسبت داده و حتی گفته بود که ضربات بیشتری در روزها و هفته های آینده در پیش است.

اسرائیل همیشه گفته است که اجازه نخواهد داد رژیم ایران به بمب اتمی برسد و اسرائیل برای عملی ساختن این هدف خود، به همه اقدامات لازم دست خواهد زد. با توجه به این سیاست راهبردی اسرائیل، دشوار نیست پیش بینی کرد که اسرائیل در آینده نیز برای جلوگیری از مجهز شدن رژیم ایران به بمب هسته ای، به اقدامات بیشتری دست خواهد زد – و در این زمینه، نیازی به پیشگویی نیست.

تهدید مبهم حکومت ایران نسبت به اسرائیل، نه از زبان مقامات مسؤول، بلکه در یک وبسایت خبری به نام “نور نیوز” انتشار یافته که ظاهرا بازتاب دهنده دیدگاه ها و سیاست های شورایعالی امنیت ملی رژیم است.

در یادداشتی که روز گذشته (شنبه) در این وبسایت انتشار یافت، آمده است: «گرچه مقامات رسمی اسرائیل کوشیده اند درباره حادثه نظنز موضع فعال نگیرند، اما فضاسازی رسانه هایی که به گفته این سایت با اسرائیل مرتبط هستند، تبعاتی را متوجه رژیم اسرائیل خواهد کرد».

اشاره این پیام به اطلاعات بی اساسی است که در روزنامه کویتی الجریده و توسط فردی در اسرائیل انتشار یافته که از واقعیت کاملا به دور است. همانگونه که وبسایت “نور نیوز” نوشته، مقامات رسمی اسرائیل کاملا در این زمینه سکوت کرده اند و حتی وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه امروز خود گفت که ممکن است علت آن، عدم رعایت دستورات ایمنی بوده است.

بنابراین، ادعای”نور نیوز” دایر بر این که اسرائیل پیرامون این انفجار “ضا سازی” می کند، قضاوت درستی نیست.

در این وبسایت همچنین اشاره ای به تاسیسات هسته ای در اسرائیل شده که آن هم بسیار مبهم است و این نخستین بار نیست که رژیم ایران و یا گروه تروریستی حزب الله از کوره اتمی اسرائیل نام می برند.

علیرغم آن که مطالب “نور نیوز” از زبان یک مقام رسمی بیان نگردیده، و جنبه استثنایی ندارد، اسرائیل مانند همیشه، همه اخطارها و تهدیدها را جدی می گیرد و خود را برای رویارویی با هر وضعی آماده می سازد. ولی برخی رسانه های فارسی زبان، این شیوه دفاعی اسرائیل را به “اعلام آماده باش” تعبیر کرده بودند  و این ارزیابی، بی اساس است و هیچگونه حالت آماده باش در اسرائیل برقرار نشده است.