برخورد ۱۴ راکت به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، ۳ مجروح برجای گذاشت

امروز چهارشنبه، ۱۶ تیرماه، دست‌کم ۱۴موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق که مهم‌ترین مقر نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف در عراق می باشد، اصابت کرد و سه زخمی برجای گذاشت.

«وین ماروتو»، سخنگوی ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق، با انتشار توئیتی تایید کرد که این راکت‌ها به پایگاه عین الاسد برخورد کرده‌اند و سه نفر زخمی شده‌اند.

این سخنگوی نیروهای آمریکایی‌، به نقل از مرکز اطلاع رسانی امنیتی دولت عراق، می‌گوید که این حمله همچنین باعث وارد آمدن خسارت به خانه‌های محلی و یک مسجد شده است.

بنابرگزارش‌ها، پس از حمله امروز، بلافاصله محل پرتاب راکت‌ها در منطقه البغدادی استان الانبار هدف قرار گرفته و نابود شدند. منابع امنیتی عراق گفته‌اند که در حمله راکتی امروز به پایگاه نیروهای آمریکایی‌، از یک دستگاه تریلی استفاده شده است.

همچنین خیر رسیده که در همین روز، به پایگاه آمریکایی‌‌ها در دیرالزور سوریه هم حمله پهپادی شده است.

در واکنش به حملات امروز به پایگاه عین الاسد، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با انتقاد از این حمله، آن را حمله به جایگاه و شأن دولت است.

سخنگوی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر اینکه عین الاسد، یک پایگاه عراقی است، حمله به آن را  به نفع کشور و مردم عراق ندانست. او حمله به فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان و پایگاه عین الاسد در الانبار را کار گروه‌هایی برشمرد که تعلق واقعی به کشور عراق ندارند.

حمله به پایگاه‌ها و مواضع نیروهای آمریکایی در عراق، از سوی مزدوران شبه نظامی وابسته به رژیم ایران صورت می‌گیرد. اما تا کنون هیچ گروه مزدور شیعه‌ای حملات امروز چهارشنبه را به عهده نگرفته است. آمریکا در زمان ریاست جمهوری بایدن نشان داده است که از دولت دونالد ترامپ تحمل کمتری دارد و هیچ حمله‌ای به موضع نیروهای آمریکایی را حتی اگر به جان کسی آسیب نرسد، برنمی‌تابد و به آن واکنش  نظامی نشان خواهد داد. حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم جو بایدن، رئیس جمهورآمریکا، برای تلافی حملات امروز که علاوه بر خسارات مالی، اندکی آسیب‌های جانی نیز برجای گذاشته، چه خواهد بود.

حمله به مواضع و پایگاه‌های نیروهای نظامی آمریکا در عراق، افزایش یافته و به امری روزمره بدل شده است و حجم و سرعت این حملات بی سابقه توصیف گردیده است.

کارشناسان و ناظران سیاسی، افزایش چشمگیر این حملات را ناشی از طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام، و ناامید شدن رژیم ایران از رفع سریع همه تحریم‌های آمریکا می‌دانند.