بر اساس نظرسنجی سالانه گالوپ:محبوبیت دولت و ملت اسرائیل در میان مردم آمریکا برخلاف آنچه تبلیغ می شود افزایش یافته است

یورام اتینگر سرکنسول سابق اسرائیل در ایالات متحده و نویسنده-محقق-کارشناس خاورمیانه با انتشار مقاله ای به تازه ترین نظرسنجی موسسه گالوپ در آمریکا پرداخته که بر اساس این نظرسنجی اسراییل رتبه بالایی در میان دیگر کشورها کسب کرده و نشان می دهد که محبوبیت دولت و ملت اسرائیل در میان مردم ایالات متحده برخلاف آنچه که تبلیغ می شود افزایش یافته است.

برگردان فارسی این مقاله در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار می گیرد.

بر اساس نظرسنجی ها اسرائیل رتبه بالای خود را در میان آمریکایی ها را  حفظ کرده است

بر اساس نظرسنجی سالانه گالوپ در ماه فوریه، ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها به اسرائیل رتبه «بسیار مطلوب» و «بیشتر مطلوب» داده اند.

این با میانگین مقبولیت اسرائیل از سال ۲۰۱۳ مطابقت دارد، در مقایسه با ۵۸ درصد در سال ۲۰۰۲، ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۲، ۶۹ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۷۵ درصد در فوریه ۲۰۲۱٫ بالاترین میزان مطلوبیت اسرائیل در فوریه ۱۹۹۱ (۷۹ درصد) پس از آن بود که موشک های اسکاد عراق در ژانویه و فوریه آن سال به تل آویو حمله کردند.

اسرائیل پس از کانادا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، آلمان و هند در میان کشورهایی که توسط گالوپ رتبه بندی شده است و در رتبه هفتم قرار دارد.

با این حال، هیچ یک از این کشورها – مانند اسرائیل – با انتقاد روزانه و شدید توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده روبرو نیستند(ایالات متحده به شدت با تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ مخالفت کرد)

در حالی که ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها اسرائیل را مطلوب می‌دانند، تشکیلات خودگردان فلسطین امتیاز ناچیز ۲۷ درصدی را به دست آورده است که در انتهای مقیاس مطلوبیت همراه با کوبا با ۴۰ درصد قرار دارد.

پاکستان، ۲۱ درصد؛ چین، ۲۰٪ ؛ لیبی، ۱۹ درصد؛ عراق، ۱۶ درصد; ایران ۱۳ درصد; افغانستان، ۱۲ درصد; روسیه، ۱۲%؛ و کره شمالی ۱۰ درصد.

یورام اتینگر سرکنسول سابق اسرائیل در ایالات متحده و نویسنده-محقق-کارشناس خاورمیانه

علاوه بر این، اسرائیل سطح بالایی از مطلوبیت را در میان هر سه گروه سیاسی اصلی ایالات متحده حفظ کرده است: ۶۳ درصد از دموکرات ها (عمدتاً میانه رو)، ۷۱ درصد از مستقل ها و ۸۱ درصد از جمهوری خواهان.

همزمان تشکیلات خودگردان فلسطین در میان دموکرات‌ها ۳۸ درصد، مستقل‌ها ۲۹ درصد و جمهوری‌خواهان ۱۴ درصد امتیاز کسب کرد.

نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۲۲ منعکس کننده پدیده منحصر به فرد از پایین به بالا نگرش ایالات متحده نسبت به اسرائیل است که عمدتاً توسط تمایل سنتی حوزه انتخابیه ایالات متحده به دولت یهود مشخص می شود، برخلاف پدیده سیاست ایالات متحده از بالا به پایین در قبال سایر کشورهای خارجی که به طور کلی توسط کاخ سفید و وزارت خارجه تعیین می شود.

این نظرسنجی همچنین شکاف گسترده بین اکثر آمریکایی ها (که عمدتاً از اسرائیل حمایت می کنند) و رسانه های “نخبگان” (که بطور سیستماتیک از اسرائیل انتقاد می کنند) را نشان می دهد.

امتیاز ۷۱ درصدی اسرائیل گواه این واقعیت است که اکثر آمریکایی ها به نادرستی و غیراخلاقی بودن ادعای وزارت امور خارجه این کشور مبنی بر هم ارزی اخلاقی اسرائیل و فلسطینی ها پی برده اند.

آنها اسرائیل را به عنوان یک متحد قابل اعتماد، دموکراتیک و سازنده معرفی می کنند و دولت خودگردان به عنوان عضوی از نهادهای سرکش جهان که با تروریسم به طور کلی و دشمنان و رقبای ایالات متحده به طور خاص مرتبط هستند.

صرف نظر از نگرش نیویورک تایمز نسبت به اسرائیل، اکثر آمریکایی ها از نظر فرهنگی، تاریخی، ایدئولوژیک و استراتژیک با اسرائیل همدلی دارند. آنها دولت یهود را با احکام کلیدی می شناسند که فرهنگ، سیستم های مدنی و قضایی آمریکا را از زمان زائران اولیه و پدران بنیانگذار شکل داده است، مانند ایمان، میراث و آزادی های مدنی، میهن پرستی، خوش بینی، سرپیچی از شانس و توانایی انجام دادن.

علاوه بر این، آنها اسرائیل را یک نیروی منحصربفرد و چند برابر کننده دلار برای اقتصاد و دفاع ایالات متحده در مواجهه با تهدیدات متقابل (مانند آیت الله های شیعه ایران، تروریسم اسلامی سنی) و در تعقیب برتری فناوری تجاری و نظامی ایالات متحده بر چین – روسیه و اروپا می دانند.

رضایت ۷۱ درصدی از اسرائیل نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها ارزیابی زیر را که توسط دریاسالار جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی سابق ناتو انجام شده است، تایید می‌کنند که: «بهترین شریک نظامی ما در منطقه، تا کنون، اسرائیل است. این واقعاً موردی است که دو ملت با هم قوی‌تر هستند.»