بسیاری از ایرانیان از آغاز محاکمه نتانیاهو ابراز تاسف می کنند و به ابراز پشتیبانی از او می پردازند

بسیاری از ایرانیان، در درون مرز و برون مرز، در فرصت های مختلف پشتیبانی خود را از نتانیاهو بیان داشته اند و ابراز شگفتی می کنند که در اوج بحران کورونا و مشکلات اقتصادی اسرائیل، و همچنین در حالی که سازمان های ترور به سرکردگی حکومت اسلامی ایران، بر شدت تهدیدهای خود علیه اسرائیل افزوده اند و ارزیابی می شود که حزب الله لبنان خود را برای یک حمله نظامی گسترده علیه اسرائیل آماده می سازد، پرداختن به اتهاماتی چون دریافت سیگار و مشروبات، و یا درخواست از روزنامه های که گزارش های منفی علیه خانواده نتانیاهو منتشر نسازد، موضوع های حاشیه ای است که به زیان منافع ملت و مملکت تمام می شود.

همین استدلال ها کم و بیش از جانب جناح راست در اسرائیل، و حامیان سرسخت نتانیاهو در داخل کشور بیان می شود. ولی آن ها همچنین این اتهام را مطرح می کنند که محاکمه نتانیاهو توطئه ای از جانب جناح های چپ و مخالفان سیاست های نتانیاهو می باشد که قصد براندازی او را دارند و از آن جا که از طریق انتخابات به این هدف نرسیده اند، اکنون راه حقوقی را برگزیده اند.

ولی این استدلال کاملا بی اساس است زیرا قوه قضائیه در اسرائیل همیشه از استقلال عمل برخوردار بوده و شماری از قضات ارشد افراد مذهبی هستند و قانون اسرائیل بین نخست وزیر و شهروند عادی تفاوتی قائل نیست و همگان در برابر قانون یکسان هستند.

در مورد ابراز حمایت ایرانیان از نتانیاهو، علت آن است که نخست وزیر اسرائیل، نه تنها در مدت سیزده سالی که در این مقام خدمت می کند، بلکه از سال ها پیش از آن، یگانه سیاستمدار جهان بوده که قاطعانه و با پشتکار تحسین برانگیز با رژیم ایران مخالفت کرده و همبستگی خود و ملت اسرائیل را با پیکار ملت ایران برای رسیدن به آزادی های خود بیان داشته است.

نتانیاهو در زمینه مبارزه با برنامه های اتمی و موشکی حکومت اسلامی ایران، چنان قاطعیت نشان داد که علیرغم خواسته پرزیدنت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، در کنگره آن کشور حاضر شد و در جلسه مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا دلایل مخالفت قاطعانه خود با توافق اتمی موسوم به برجام را بیان داشت.

تنها با به روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ بود که ایالات متحده نیز تغییر جهت داد و اکنون سرسخت ترین پیکارگران علیه رژیم ایران و رفتارهای فتنه گرانه آن محسوب می شود.

نتانیاهو در طول ماه های متمادی که اتهامات علیه او در جریان است، همه وظائف نخست وزیری را بخوبی و به طور کامل انجام داده و سیاست او علیه رژیم ایران نیز تغییری نکرده است.

با آن که ارزیابی شده محاکمه او ممکن است چند سال طول بکشد، و تا پایان همه مراحل قضایی، نتانیاهو می تواند در مقام نخست وزیری بماند، ولی حتی اگر او زودتر از یک سال و نیم دیگر محکوم شناخته شود، بنی گانتس به عنوان جایگزین نخست وزیر، می تواند این پست را تحویل بگیرد.

در اورشلیم، امروز (یکشنبه) ساعتی پیش از آغاز محاکمه، صدها تن از طرفداران نتانیاهو، که اکثرا از طیف راست سیاسی هستند، قصد دارند در برابر دادگاه به تظاهرات دست بزنند. مخالفان نتانیاهو در هفته های اخیر دو رشته تظاهرات با پرچم سیاه برگزار کرده و خواستار برکناری وی گردیده اند.