بلینکن در جلسه شورای امنیت وعده داد که رژیم ایران به دلیل حمله به کشتی، مجازات شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز دوشنبه وعده داد که ایران را به اتهام حمله به نفتکش مجازات خواهد کرد و گفت که جهان نمی‌تواند اجازه “مصونیت از مجازات” را به رژیم ایران بدهد.

بلینکن امروز در جلسه مجازی شورای امنیت درباره “امنیت دریایی”، گفت که “حمله اواخر ژوئیه به کشتی «مرسرس استرتیت» وابسته به اسرائیل، بخشی از الگوی حملات و سایر رفتارهای تحریک آمیز رژیم ایران بود.”

وی گفت: «وظیفه همه ما است که مسئولان این کار را پاسخگو کنیم، در غیر اینصورت، آن‌ها [رژیم ایران] احساس معافیت از مجازات می‌کنند و به دیگران نیز که برای نادیده گرفتن نظم دریایی تمایل دارند، جسارت می‌بخشد.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز در جلسه امروز شورای امنیت، حمله رژیم ایران به کشتی مرسر استریت را نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی خواند.

در آستانه برگزاری این نشست، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل از کشورهای عضو خواسته بود که به حرف بسنده نکنند و به اقداماتی علیه حکومت ایران دست بزنند که به این گونه تعرضات خود پایان بخشد.

رژیم ایران از ترس پیامدهای بین‌المللی عمل تروریستی‌ای که انجام داده، هرگونه دخالت خود در حمله به کشتی مرسر استریت را انکار می‌کند و مدارک جمع آوری شده از دخالت رژیم ایران در ماجرا را، جعلی می‌نامد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسراییل، دیروز یکشنبه، در آغاز جلسه هیات دولت گفت: «واضح است که حکومت ایران این عملیات تروریستی دریایی را انجام داده و اکنون با بزدلی، سعی در فرار از مسئولیت خویش دارد».

سرپرست امور خارجی اتحادیه اروپا، جوزف بورل نیز در بیانیه ای به نام همه کشورهای اروپایی با قاطعیت گفت که رژیم ایران مسؤول این تعرض در آب های بین المللی بوده است.

بیشتر بخوانید: حمله به کشتی مرسر استریت؛ اتحادیه اروپا و ناتو رژیم ایران را محکوم کردند

همچنین ایالات متحده اتهام تازه ای علیه رژیم ایران مطرح ساخت و اعلام داشت که مسلط شدن افراد وابسته به سپاه پاسداران ایران بر کشتی «آسفالت پرینسس» در آب‌های نزدیک به دریای عمان، به قصد ربودن آن و انتقالش به سواحل ایران بوده ولی هنگامی که حمله کنندگان دریافتند که یک رزم‌ناو آمریکایی در راه است، این کشتی را ترک گفتند و آن را به حال خود رها کردند.