بلینکن در دفاع از خروج آمریکا از افغانستان: ترامپ بود که پنج هزار طالبانی را آزاد کرد که برخی فرماندهان ارشد تروریستی بودند

وزیر خارجه دولت پرزیدنت بایدن در دفاع از او در برابر انتقادهای بسیار شدیدی که در مورد شیوه خروج از افغانستان همچنان مطرح است، از جمله گفت که اشتباه دولت پرزیدنت ترامپ در رها ساختن بیش از پنج هزار نفر از زندانیان طالبان، در چارچوب توافق بین طرفین، موجب شد افغانستان با شتاب بیشتری به تسلط طالبان در آید.

آنتونی بلینکن که در نشست کمیسیون امنیت و امور خارجی مجلس نمایندگان سخن می گفت، افزود: بسیاری از این افرادی که رها شدند، از فرماندهان میان پایه و ارشد طالبان بودند.

بلینکن که قرار است امروز (سه شنبه) در کمیته روابط خارجی سنا نیز در همین باره شهادت دهد، در ادامه دفاع از خروج از افغانستان از جمله گفت که ارتش آمریکا نمی توانست تا ابد در آن سرزمین بماند و روزی می رسید که بالاخره می بایست آن کشور را ترک می گفت.

پرزیدنت بایدن دو ماه پیش، هنگامی که اعلام داشت ارتش آمریکا به طور نهایی افغانستان را ترک خواهد گفت، از جمله اظهار داشته بود که دولت افغانستان یک دولت بسیار منسجم است و از ارتش قوی برخوردار است و به خوبی می تواند از تسلط طالبان بر آن کشور جلوگیری کند.

کوتاه مدتی پس از این ارزیابی بود که اشرف غنی رئیس حکومت افغانستان از کابل گریخت و ارتش افغانستان نیز هیچ مقاومتی در برابر طالبان نشان نداد و گویی همانند یخ آب شده و به زمین ریخته شده بود.

مباحثات پیرامون رفتار دولت پرزیدنت بایدن در خروج عجولانه از افغانستان همچنان در کنگره آمریکا ادامه دارد و جمهوریخواهان این موضوع را وسیله خوبی می دانند که باعث بی اعتبار شدن دموکرات ها و به ویژه دولت بایدن شوند.

برخی روزنامه نگارانی که در مراسم یادبود قربانیان جنایات یازده سپتامبر بیست سال پیش شرکت داشتند، می گویند که رفتار پرزیدنت بایدن بیمارگونه به نظر می رسید. او چند بار سرفه کرد و راه رفتنش نیز عادی نبود.

-جمهوریخواهان ارزیابی کرده اند که نقشه اصلی جناح چپ دموکرات ها آن بوده که جو بایدن به عنوان شخصیت روی صحنه، نامزد ریاست جمهوری شود و کوتاه مدتی پس از پیروزی، اعلام کناره گیری کند و رهبری ایالات متحده را به دست خانم کامالا هریس بسپارد که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بر این باور هستند که هریس بانویی تازه کار و چپگراست که شایستگی ریاست جمهوری را ندارد و به ابرقدرتی ایالات متحده زیان سنگین وارد خواهد ساخت.