بلینکن و رابرت مالی به رژیم ایران هشدار می دهند که فرصت برای رژیم ایران در حال تمام شدن است

لحن کلام مقامات ارشد ایالات متحده در مورد وقت کشی های رژیم ایران در بازگشت به مذاکرات شدید تر شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، شب گذشته (چهارشنبه) پس از گفتگوی مفصل با یائیر لپید همتای اسرائیلی او که در واشنگتن صورت گرفت گفت: دریچه مهلت برای از سرگیری مذاکرات به تدریج بسته می شود و ایالات متحده ممکن است به بررسی گزینه های دیگر بپردازد.

همچنین رابرت مالی سرپرست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر توقعات رژیم ایران در رابطه با تحریم ها فراتر از برجام است، باید مذاکرات بیشتری و تازه ای صورت گیرد که آن هم فراتر از برجام باشد.

آنتونی بلینکن در پایان یک دیدار سه گانه با وزیران خارجه اسرائیل و امارات عربی متحده نیز در یک همایش رسانه ای گفت که فرصت ایران برای بازگشت به میز مذاکرات برجامی در حال به پایان رسیدن است.

بلینکن با لحن هشدار دهنده ای گفت که اگر رژیم ایران به این وقت کشی پایان ندهد، ایالات متحده آمادگی دارد به گزینه های دیگر روی آورد.

پرزیدنت بایدن نیز به نخست وزیر اسرائیل قول مشابهی داده بود. ولی در هفته های اخیر، برخی تحلیلگران اسرائیلی ابراز نگرانی کرده بودند که آمریکا هنوز هیچ گزینه جانشین را مورد بررسی قرار نداده است.

آنتونی بلینکن گفت: «از دیدگاه دولت پرزیدنت بایدن، بهترین راه برای برطرف کردن اختلافات و نزاع ها، در پیش گرفتن راهکار دیپلماسی است. ولی این راهی است که موفقیت آن به همکاری بین دو طرف نیاز دارد و ما این آمادگی برای همکاری را از جانب حکومت ایران مشاهده نمی کنیم».

رابرت مالی نیز در سخنرانی در یک اندیشکده آمریکایی گفت: «اگر رژیم ایران به مذاکرات برنگردد و اگر گفتگوها به نتیجه نرسد، ایالات متحده گزینه های دیگر را به بررسی خواهد گذاشت»

مقامات اسرائیلی خواهان آن هستند که ایالات متحده برای این اولتیماتوم خود تاریخی را مشخص سازد. زیرا در همان هفته ها و ماه های طولانی که ایالات متحده در انتظار رژیم ایران است، چرخ سانتریفیوژها همچنان می چرخد و بر میزان اورانیوم غنی شده رژیم افزوده می شود و رژیم به رسیدن به بمب هسته ای نزدیکتر می گردد و این احتمال وجود دارد که روزی، دنیا را غافلگیر ساخته و بگوید که بمب اتمی خود را تولید کرده است.

سرپرست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که رژیم ایران نمی تواند ایالات متحده امتیازاتی بیش از برجام به آن کشور بدهد زیرا در آن صورت باید مذاکرات به مسائل و موضوع های دیگر نیز کشیده شود. یکی از شرایط اصلی رژیم یاران برای بازگشت به مذاکرات آن است که ایالات متحده حتی تحریم هایی را نیز که به برجام ارتباط ندارد برچیند – امری که حتی اگر پرزیدنت بایدن بخواهد، توانایی اجرای آن را ندارد و باید به کنگره روی آورد.

رابرت مالی گفت که رژیم ایران نمی تواند از زیر بار تعهدات خود همچنان شانه خالی کند و تازه از ایالات متحده نیز انتظار داشته باشد امتیازات بیشتری به آن رژیم بدهد.