بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها خواهان تداوم تحریم ابراهیم رئیسی شد

اندیشکده “بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” در واشنگتن، با انتشار بیانیه ای در واکنش به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر احتمال لغو برخی تحریم‌های غیر‌هسته‌ای ایران، احتمال خروج ابراهیم رئیسی از لیست تحریم‌های ایالات متحده  را مطرح کرد.

بنیاد در این بیانیه  با اشاره به سوابق رئیسی در صدور حکم اعدام برای مخالفان سیاسی، به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا استناد کرد که در آن به تداوم نقض گسترده حقوق بشر در زمان ریاست رئیسی بر قوه قضائیه ایران تاکید شده است.

ابراهیم رئیسی از روزهای نخستین روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران در سمت‌های مهم قضایی مانند دادستان کرج و همدان، «معاونت گروهکی» دادستانی انقلاب، و در نهایت ریاست قوه قضائیه از سال ۱۳۸۹ بوده است.

از او در ایران به عنوان “قاضی مرگ” و از “اعضا هیات مرگ” یاد می شود این  بخش سابقه اجرایی رئیسی به اعدام‌های دست‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ باز می‌گردد که در آن طی چند هفته هزاران زندانی سیاسی عمدتا عضو سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ اعدام شدند.

در آن زمان او عضو گروه چهارنفره‌ای بود که احکام اعدام هزاران زندانی مخالف که در حال گذراندن دوران محکومیت خویش بودند را بر اساس فتوای روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، صادر و اجرا کرد.

این گروه چهار نفره به «هیئت مرگ» معروف شده است. مشارکت مستقیم در این قتل‌عام گسترده سبب شده تا مخالفان جمهوری اسلامی به رئیسی لقب‌های «آیت‌الله اعدام» و «آیت‌الله قتل‌عام» بدهند.