به دنبال شکست های رژیم در سیاست خارجی، حسین امیرعبداللهیان به جلسه غیرعلنی مجلس احضار شده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی، به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده تا نمایندگان را از عملکرد دولت در امور منطقه ای و بین المللی آگاه سازد.

این نشست از ساعات بامداد امروز (یکشنبه) آغاز شده و به صورت غیرعلنی برگزار می شود. درباره مطالبی که امیرعبداللهیان باید درباره آن ها توضیح دهد، گزارشی انتشار نیافته ولی گفته می شود که یک رشته شکست های دولت رئیسی در امور خارجی، و به ویژه آن چه که به درگیری با آذربایجان مربوط می شود، امیرعبداللهیان مورد پرسش قرار خواهد گرفت.

این نشست، دو روز پس از دومین کشتار نمازگزاران شیعه در افغانستان برگزار می شود که گروه تروریستی “داعش خراسان” مسئولیت آن را به عهده گرفته و اعلام داشته است که شیعیان باید از افغانستان ریشه کن شوند.

در مورد روابط با آذربایجان، این اتهام علیه دولت رئیسی و وزیر خارجه او عنوان شده که با رفتارهای ستیزجویانه و بدون سنجش پیامدهای آن موجب شده اند که روابط دو کشور به نقطه انفجار برسد و رئیس جمهوری آذربایجان در یک نشست بین المللی، رژیم ایران را به عنوان یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر به اروپا معرفی نماید.

با آن که مجلس کنونی دوستانه ترین سیاست را نسبت به دولت رئیسی نشان داده، ولی ناکامی های پیاپی در سیاست خارجی، زنگ های خطر را به صدا درآورده است.

نه تنها در آذربایجان، بلکه در عراق نیز حکومت ایران در جریان انتخابات هفته پیش ضرباتی متحمل شده و گروه های شیعه وابسته به ایران یک سوم از قدرت خود را در انتخابات از دست داده اند.

در مورد افغانستان، برخی دست اندرکاران سیاسی رژیم ابراز نگرانی کرده می گویند طرفداری روزهای نخستین از تسلط طالبان بر افغانستان اشتباه بوده است.

رژیم کوشیده است هر تحول بین المللی منفی برای خود را به اسرائیل ربط دهد، ولی این شیوه، به ویژه در مورد نزاع با افغانستان، بسیار نابخردانه بوده است.

امیرعبداللهیان هفته پیش از بیروت نیز دیدن کرد. ولی در لبنان هم موقعیت حزب الله سخنت به خطر افتاده و جریان بازرسی پرونده انفجار سال گذشته در بندر بیروت، و همچنین اعتراض های فزاینده علیه نقش حزب الله در بحران اقتصادی و سیاسی آن کشور، به حسن نصرالله و یارانش آسیب زیاد رسانده است.

در یمن نیز، با آن که حوثی ها از پیروزی و امکان تسلط بر مآرب سخن می گویند، ولی عملا همچنان درجا می زنند و پس از چندین سال خونریزی در یمن، هنوز نتوانسته اند قدرت را در آن سرزمین به دست گیرند.

وضع حکومت ایران در سوریه نیز چندان امیدوار کننده نیست و با تقویت موقعیت سیاسی پرزیدنت بشار اسد و همچنین گسترش نفوذ ارتش روسیه، امید زیادی برای رژیم ایران باقی نمانده است.

موضوع دیگری که نمایندگان احتمالا درباره آن توضیح می خواهند، ازسرگیری مذاکرات برجامی است که تصور می رود دولت رئیسی در جا می زند و نمی داند چه سیاستی در پیش گیرد که بتواند بیشترین منافع رژیم را با پرداخت کمترین هزینه تامین کند.