تغییر وزیر خارجه آمریکا، موقعیت اروپا را در گفتگو با ایران دشوارتر می کند

در آلمان فاش شد که در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیت مونیخ آلمان، مقامات بریتانیا و فرانسه به مک ماستر قول داده بودند چنانچه ترامپ در رابطه با تغییر قرارداد برجام فقط مسأله برنامه های موشکی ایران را مورد مذاکره قرار دهد و چنانچه جمهوری اسلامی ایران زیر بار نرود، حاضرند با تحریم های جدید موافقت کنند. انتشار این خبر بازتاب گسترده ای داشت زیرا در ادامه آن گفته شده بود که مک ماستر با نظر اتحادیه اروپا موافق است و ترامپ را نیز راضی خواهد کرد.

اما انتخاب پومپئو به سمت وزیر خارجه، همه اطلاعات، پروتکل های مذاکرات، اخبار محرمانه از کوشش ایران برای تولید موشک های بالیستیکی و دیگر مشکلاتی که این کشور در منطقه بوجود آورده را زیر و رو کرد.

اکنون سئوال این است که آیا باید از صفر شروع کرد؟

در برلین گفته شد، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه مشغول بررسی طرحی بودند تا آن را در ماه مه (دو ماه دیگر) به ترامپ ارائه دهند، اما فعلاً نمیدانند چه باید کرد.

در برلین هم چنین گفته شد، به احتمال، مذاکرات ۱۲ ماه مه انجام نخواهد شد.

مقامات سیاسی اروپا میگویند، طی روزهای آینده پومپئو بسیاری از مدیران وزارت خارجه را عوض خواهد کرد و بجای آن‌ها افرادی را که مخالف نفوذ ایران در منطقه هستند، جایگزین میکند. پومپئو در سال ۲۰۱۴ هنگامی که عضو کنگره آمریکا بود، گفت، با کمتر از ۲ هزار جت جنگی میتوان کلیه مراکز هسته ای رژیم ایران را نابود کرد.

جیمز ماتیس، تیلرسن و ماک ماستر، هرسه با ترامپ صحبت کرده بودند که مبادا کل قرارداد برجام را لغو کند.

ورود پومپئو به صحنه سیاست خارجه آمریکا نشان می دهد که ترامپ هدفش لغو قرارداد هسته ای با ایران است و رژیم ایران را خطری برای اسرائیل و جهان میداند.

جفری جیمز (James Jeffrey ) سفیر سابق آمریکا در عراق و فردی که رابطه بسیار خوبی با نمایندگان جمهوریخواه در کنگره دارد، میگوید که ترامپ با تحریم های جدید موافقت خواهد کرد، زیرا اروپا آن را قبول می کند. وی میافزاید، شانس ماندن ترامپ در توافق برجام ۵۰ درصد است زیرا به او گفته شده اتحادیه اروپا لغو قرارداد را قبول نخواهد کرد.

یک مقام موثق در کابینه جدید آلمان گفت، آنگلا مرکل و پززیدنت مکرون قرار گذشته اند برای مذاکره در رابطه با اجرای افزایش گمرک های آمریکا به تولیدات اتحادیه اروپا نظیر فولاد، به واشنگتن بروند. طبق آخرین گزارش‌ها رسیده، این دو در مورد قرارداد هسته ای با جمهوری اسلامی ایران با ترامپ مذاکره خواهند کرد.

در اتحادیه اورپا گزارش دیگری مبنی بر نگرانی اتحادیه اروپا از خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام، نظر مقامات سیاسی را به خود جلب کرده است.

در این گزارش که منبع خبری آن مقامات موثق پارلمان اتحادیه اروپا هستند، آمده است که اتحادیه اروپا با کم امیدی مشغول بررسی و نوشتن طرح جدید مذاکرات ۱۲ ماه مه با آمریکا بود و اکنون با انتخاب پومپئو که از طرفداران اسرائیل و مخالفین سر سخت جمهوری اسلامی است، این امید کوچک را نیز از دست داده است.

نظر وزیر خارجه جدید آمریکا دقیقاً با نظر ترامپ است که میگوید ” اروپا میخواهد راهی پیدا کند تا قرارداد برجام بر جای خود بماند” مطابقت دارد.

در گزارشی که به دست نشریه استاندارد چاپ وین رسیده و خانم گودرون هارر سر دبیر این نشریه که از کارشناسان بزرگ خاور نزدیک است، آن را تفسیر کرده، آمده است که نگرانی اتحادیه اروپا بیشتر از این جهت است که ترامپ حاضر به مذاکره نشود و اگر وارد مذاکره نیز بشود، تکلیف قرارداد برجام نا فرجام خواهد بود.

در بروکسل گفته شده که در ۱۲ ماه مه (حدود دو ماه دیگر) ترامپ تحریم ها را دوباره برقرار خواهد کرد و اتحادیه اروپا از هم‌اکنون در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و تقریباً فلج شده و یک پایش میلنگد.

نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی فرانسه آلمان و انگلیس امروز (پنجشنبه) در برلین برای بحث درباره برجام دیدار می‌کنند.

قرار است بریان هوک (, Brian Hook ) نماینده آمریکا که دوران خدمتش هنوز مشخص نشده و به اعتقاد کارشناسان عوض خواهد شد، در برلین بر سر طرح ترامپ مبنی بر تغییر بخشی از توافق برجام دیدار کند.

این دیدار و گفتگو بدون حضور خبرنگاران انجام خواهد شد از این رو درباره سطح مقامات شرکت کننده، سرفصل گفتگو‌ها و محل آن خبری رسمی منتشر نشده است.

همچنین، پیش از این یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آلمان به نیویورک تایمز گفته بود که قرار است در نشست نمایندگان آمریکا و اروپا در برلین، بر سر افزایش زمان ممنوعیت فعالیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران تصمیماتی گرفته شود.

در گزارش ها میخوانیم، عربستان سعودی و امارات عربی متحده از تیلرسون ناراضی بودند و در مقابل اسرائیل در شرایط احتناب  قرار داشت و قطر را در لیست کشور هایی گذاشته بود که با آن‌ها باید مذاکره شود. عربستان سعودی کوشش میکند، قطر را در راه مبارزه با سیاست توسعه طلبانه جمهوری اسلامی ایران با خود همگام سازد و در جلسه آینده اتحادیه عرب در ماه آوریل پایه‌های صف بندی اعراب را در مقابل ایران محکم تر کند.  عربستان در این تلاش از حمایت آمریکا برخوردار است.

2 دیدگاه‌

  1. اروپا در نفوذ کامل ایران عمل میکند و سرسختانه در مقابل فشارهای ترامپ علیه ایران خواهند ایستاد.تمام کشورهای اروپایی بجز بریتانیا که درحال مقاومت است بقیه در سلطه ایران عمل میکنند.

  2. برجام سند حماقت و خیانت غرب به تمام بشریت بود. مرکل و مکرون و اغلب کشورهای اروپایی پس از برجام بواسطه نزدیکی و هدایای گرانقیمت سران ایران به سیاستمداران امریکا و اروپا عملا ایران بدون جنگ این کشورها را فتح کرده و امثال مکرون و مرکل که با حمایت مالی و تبلیغاتی ایران روی کار امده اند منافع ایران را بر منافع کشورشان ترجیح میدهند و تمام راهکارهای مرکل گمراه کننده است. لغو برجام دست ایران را از مداخله گسترده تر در کشورهای غربی میبندد.اسرائیل چه با جنگ یا بدون جنگ توسط ایران نابود میشود اما جنگ نابودی انرا عقب خواهد انداخت. بقای اسرائی و امریکا و اروپا در گرو جنگ است و ترساندن از جنگ انها را نجات نخواهد داد و سلطه سیاه حکومت دیکتاتوری دینی را تجربه خواهند کرد و تمام غیرمسلمانان را از زمین محو خواهند کرد.

Comments are closed.