تلاش بایدن در توانمندسازی بی‌ محابای روسیه و ایران. برگردان فارسی مقاله تحلیلی

ملانی فیلیپس، روزنامه نگار، مجری و نویسنده بریتانیایی و ستون نویس هفتگی در وبسایت خبری-تحلیلی یهودیان آمریکا با انتشار مقاله تحلیلی به مذاکرات اتمی و توافق احتمالی بایدن با رژیم اسلامی در ایران-جنگ روسیه در اوکراین و تحریم های جهانی علیه پوتین پرداخته و اینگونه ارزیابی می کند که دیپلماسی و سیاست بایدن در برخورد با پوتین و از سوی دیگر رژیم اسلامی دوگانه و متناقض می باشد.

برگردان کامل مقاله به زبان فارسی در اختیار شما قرار دارد:

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سخنرانی خود در کنگره آمریکا  به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره درخواست دفاع هوایی آمریکا در برابر بمباران هوایی از سوی روسیه گفت: «شما رهبر ملت بزرگ خود هستید. آرزو می کنم شما رهبر جهان هم باشید.»

اعضای کنگره او را به شدت تشویق کردند. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در توافق قریب‌الوقوع خود با ایران، در آستانه تقویت گسترده دولتی است که تهدیدی مرگبار برای غرب است و در حال حاضر خون پوتین بیشتر از خون آمریکایی‌ها،با اهمیت است.

در حالی که دولت بایدن در دفاع و حمایتی نا امید کننده در برابر تجاوزات جنایتکارانه پوتین، شانه به شانه با اوکراین ایستاده است، گزارش شده است که بایدن به طور کامل در برابر رژیم ایران تسلیم خواهد شد.

این، به طرز شگفت انگیزی، پاسخ واقعی آمریکا به زلنسکی است.

با توجه به اینکه رژیم ایران از زمان روی کار آمدن در سال ۱۹۷۹ با غرب در حال جنگ بوده است، اثر انگشت آن تقریباً روی تمام جنایات تروریستی بزرگ علیه منافع غرب است و این رژیم بی وقفه هدف خود برای نسل کشی یهودیان و  برای نابودی اسرائیل را اعلام می کند، عزم دولت بایدن برای قدرتمند کردن این رژیم تروریستی(ملایان) غیر قابل درک است.

شروط گزارش شده توافق در حال مذاکره در وین به ایران این امکان را می دهد که پس از یک تأخیر کوتاه – به گفته نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل – به طور مشروع خود را به زرادخانه هسته ای مجهز کند.

قرارداد جدید فقط دو سال و نیم به درازا می کشد.

در همین حال، از طریق کاهش تحریم‌های مرتبط، آمریکا به رژیم این امکان را می‌دهد تا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای افزایش قدرت منطقه‌ای خود کمک مالی دریافت کند.

فعالیت های تروریستی خود را دو برابر کند. و حملاتی را از سوی نیروهای نیابتی خود در سوریه، لبنان، غزه، عراق و یمن به اسرائیل انجام دهند.

حتی گفته می‌شود که ایالات متحده در حال بررسی لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای برخی تعهدات مبهم تهران برای مهار آن است.

با این حال، از آنجایی که دولت بایدن تاکنون در برابر هر تقاضای ایران کوتاه آمده و تسلیم شده است، آیا کسی می تواند باور کند که اجازه دهد این شرایط نامعقول توافق را به هم بزند؟

در چند ماه گذشته، حملات ایران به منافع ایالات متحده به طور فزاینده ای گستاخانه شده است، در حالی که پاسخ آمریکا بیش از یک سیلی ضعیف نبوده است.

در پاسخ به ضعف آمریکا، رژیم ایران تحقیرآمیز و بی میلانه در مذاکرات وین پیشقدم شد و دولت بایدن با ولع به آن امتیازات بیشتر و بیشتری داد.

سه نفر از مذاکره کنندگان بایدن در وین که قادر به تحمل این تسلیم شدن در برابر باج خواهی تروریستی نبودند، اوایل سال جاری استعفا دادند.

اینکه آمریکا ایران را وارد جامعه جهانی کند، ناپسند است. انجام این کار در حالی که ظاهراً روسیه را از آن جامعه جهانی تبعید می کند، ریاکاری شگفت انگیز است.

بدتر از آن این است که در حالی که بایدن به جهان دستور اعمال تحریم ها علیه روسیه را می دهد، دولت او در واقع از نزدیک با روسیه برای لغو تحریم ها علیه ایران همکاری می کند.

از آنجایی که رژیم ایران از مذاکره مستقیم با ایالات متحده در وین خودداری کرده است، دولت بایدن سال گذشته از روسیه خواست رهبری این مذاکرات را بر عهده بگیرد. این به اندازه کافی بد بود. اما باز هم بدتر در راه بود.

اعلام توافق با ایران، که انتظار می رفت دو هفته پیش صورت گیرد، به دلیل درخواست پوتین از ایالات متحده برای لغو تحریم های روسیه بر سر اوکراین به تعویق افتاد تا به مسکو اجازه دهد تجارت با تهران را آغاز کند.

از آنجایی که توافق با ایران با میانجیگری روسیه انجام می شد، این موضوع باعث شد در کارها نقش مهمی را ایفا کند و ناهماهنگی و دوگانگی استراتژیک و اخلاقی دولت بایدن را روشن کند.

با این حال، اکنون، دیپلمات‌های ارشد غربی می‌گویند که روسیه از این خواسته عقب نشینی کرده است. طبق گزارشات، این کشور تضمین های محدودتری را می پذیرد تا اطمینان حاصل کند که می تواند کار هسته ای را که (به طرز شگفت انگیزی) تحت توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران انجام می داد، انجام دهد.

این شامل مبادله اورانیوم با ایران، طراحی مجدد تاسیسات هسته ای فردو و تامین سوخت هسته ای به رآکتورهای ایران است.

و به گفته آدام کردو در The Washington Free Beacon، شرکت بزرگ انرژی روسیه روس اتم که تحت کنترل دولت است، قرار است از قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خود برای توسعه نیروگاه اتمی بوشهر سود ببرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا «مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای» را که بخشی از توافق است، تحریم نمی‌کند.

بنابراین دولت بایدن اکنون پوتین را  به عنوان کنترل کننده برنامه تسلیحات هسته ای ایران می پذیرد – مردی که خود بایدن او را “جنایتکار جنگی” می خواند و غرب را به جنگ هسته ای تهدید کرده است .

این همچنین روسیه را قادر می‌سازد تا یک مرکز فرار از تحریم‌ها در ایران ایجاد کند.

ریچارد گلدبرگ، یکی از مقامات ارشد سابق شورای امنیت ملی در دولت ترامپ و اکنون مشاور بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، به مارک لوین مجری برنامه گفتگوی فاکس گفت که بانک‌هایی که در روسیه تحریم می‌شوند، می‌توانند در ایران معاملات انجام دهند.

این یک فاجعه است، زیرا آنچه ایرانی‌ها خواهند گفت این است: «جرأت نکنید تحریم‌ها را علیه بانک‌های ما دوباره اعمال کنید، فقط به این دلیل که به روسیه اجازه می‌دهیم تحریم‌ها را دور بزند. اگر این کار را بکنید، ما به اخاذی هسته‌ای باز خواهیم گشت.»

گلدبرگ پیش‌بینی کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و توانایی‌های غنی‌سازی خود را که از زمان توافق سال ۲۰۱۵ داشته است، حفظ خواهد کرد. این به آنها اجازه می دهد تا در هر زمانی که بخواهند جهان را تهدید کنند و از آستانه سلاح های هسته ای عبور کنند.

آن‌ها می‌توانند به توسعه موشک‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طولانی‌تر برای حمله به ایالات متحده ادامه دهند و به میلیاردها دلار برای تأمین مالی همه این فعالیت‌های مخرب دسترسی خواهند داشت.

بنابراین، ما در حال تنظیم توافقی هستیم که نه تنها به ایران راهی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای می‌دهد، و نه تنها به ایران برای تأمین مالی تروریسم علیه غرب پول می‌دهیم، بلکه به پوتین «کارت رایگان خروج از زندان» و رهایی از همه تحریم‌ها می دهد.»

البته هدف فوری در دید ایران اسرائیل است.

بنت بر سر اوکراین با مشکل مواجه است زیرا اسرائیل شبه نظامیان ایرانی در مرز خود با سوریه دارد.

اسرائیل آنها را فقط به این دلیل می تواند تحت کنترل خود نگه دارد که پوتین،  یعنی حامی سوریه، به اسرائیلی ها اجازه می دهد تا پروازهای نظامی مکرر علیه این اهداف ایرانی انجام دهند.

اما اسرائیل اکنون خود را نه تنها در دام روسیه و اوکراین می بیند. این کشور همچنین بین یک دشمن ایرانی که فعالانه در تلاش برای کشتن شهروندانش و نابودی کامل آن دخالت دارد و از سوی دیگر به اصطلاح متحدی در واشنگتن که در واقع جهنمی برای قدرتمند کردن آن دشمن است، گرفتار شده می بیند.

اما در عین حال اینطور نیست که رژیم ایران به طور فعال در حملات به خود آمریکا نیز دخالت نداشته باشد. دو هفته پیش ایران با موشک به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل در عراق شلیک کرد.

دولت بایدن اصرار داشت که این حمله علیه ایالات متحده نیست. اما همانطور که مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا بررسی و اعلام کرد، این حمله دقیقاً همان بود، و نشان‌دهنده «تشدید شدید تنش است که ملایان می‌خواهند آزمایش کنند که آیا پرزیدنت بایدن مایل است با واکنش با نیروی بازدارنده، شکست مذاکرات هسته‌ای را به خطر بیندازد یا خیر». به گفته این مرکز انکار دولت بایدن فقط ایران را بیشتر جسور می کند.

اوایل این ماه، واشنگتن اگزماینر گزارش داد که حداقل دو ایرانی متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال طراحی برای ترور جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی بوده اند.

به گفته یکی از مقامات وزارت دادگستری که مستقیماً از تحقیقات مطلع است، این وزارتخانه شواهد قابل قبولی  علیه ایرانی‌ها در اختیار داشت، اما مقامات دولت بایدن از ترس اینکه مبادا توافق هسته‌ای را از مسیر خارج کند، در برابر متهم کردن علنی این افراد مقاومت می‌کردند.

اوایل ماه جاری، کورین کیتسل، نماینده دائم بریتانیا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: برنامه هسته‌ای ایران هرگز تا این حد پیشرفته نبوده است و جامعه بین‌المللی را در معرض خطر بی‌سابقه‌ای قرار می‌دهد.

باورش سخت است، اما آمریکا از طریق برخورد دوگانه با روسیه و ایران، اکنون با دشمن کشنده غرب یعنی روسیه همکاری می کند تا دشمن کشنده تمدن یعنی رژیم ایران را تقویت کند.