جشن‌های هفتاد ساعته هفتادمین سالگرد استقلال اسرائیل

اسرائیل برای جشن‌های هفتادمین سالگرد استقلال خود، برنامه های متنوع و ویژه ای تدارک دیده است که بسیار گسترده تر از برنامه هائی ست که به همین مناسبت در سال های پیش از آن برگزار شده است.

در حقیقت دولت اسرائیل برنامه ریزی در این باره را از اول ژانویه سال ۲۰۱۷ با برگزاری نشست ویژه ای آغاز کرد، که طی آن اعلام شد تصمیم به برپایی ستادی گرفته شده است که وظیفه آن طرح ریزی آئین ها و مراسم ویژه جشن های استقلال است.

این ستاد، متعاقبا به ریاست مدیرکل وزارت فرهنگ و عضویت شماری از هنرمندان و مبتکران برپا شد و به طراحی برنامه ها پرداخت.

از آن جا که هزینه برگزاری مراسم سنگین ارزیابی شده بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر طبق فرمان ویژه ای اجازه داد که بودجه لازم از طریق گردآوری در جوامع یهودی دنیا تامین شود و شخص نتانیاهو اعلام کرد انجام این مهم را شخصا به عهده می گیرد.

ولی این طرح مورد مخالفت وزیر فرهنگ و یک چهارم از اعضای پارلمان اسرائیل قرار گرفت و بالاخره موافقت شد که دویست میلیون شِکِل (۵۲ میلیون دلار) از بودجه دولت به این امر اختصاص داده شود.

جشن ها به مدت هفتاد ساعت برگزار خواهد شد و همه شهرهای بزرگ و کوچک و آبادی های کشاورزی و مراکز مسکونی را در بر خواهد گرفت.

خانم میری رِگِب وزیر فرهنگ و ورزش، که از حزب لیکود است، تلاش کرده است که جشن های امسال جنبه همگانی و فرهنگی داشته باشد و به یک شادمانی عمومی مبدل شود.

جشن های امسال یک روز زودتر از تاریخ همیشگی برگزار خواهد شد، تا با جمعه کوتاه و آئین های دینی شب شنبه مصادف نشود.

آئین های رسمی در اسرائیل بر حسب سالشمار یهودی برگزار می شود و از این رو سالروز استقلال اسرائیل در نوزدهم ماه آوریل است و این در حالی که بر حسب سالشمار میلادی، زمان آن در اواسط ماه بعد، یعنی ۱۴ ماه مه است.

اسرائیل اعلام کرده است که امسال در آستانه جشن استقلال، پرچم ملی اسرائیل به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع، سراسر بام مقر ریاست جمهوری را خواهد پوشاند. بزرگی این پرچم بی سابقه است.

همچنین، رئیس جمهوری در یک فیلم ویدیویی کوتاه که به صورت فکاهی تهیه شده است، از مردم دعوت کرد که در روز جشن، به چمن مقر ریاست جمهوری بیایند و در کنار او ترانه های ملی و میهنی اجرا کنند. پرزیدنت ریولین، خود یکی از دوستداران ترانه های قدیمی اسرائیلی حاوی احساسات میهنی است.

خانم میری رگب، پیشنهاد کرده بود که در روز استقلال، یک رژه نظامی بزرگ برگزار شود.

گرچه چنین رسمی در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است، ولی اسرائیل از چند دهه پیش با این استدلال که نباید قدرت نظامی خود را به رخ همسایگان بکشد، این رسم را منتفی دانسته و تاکیدکرده است که بهتر است سالروز استقلال جنبه مردمی و همگانی داشته باشد.

با این همه، هواپیماهای نیروی هوایی در جشن های استقلال همواره با انجام عملیات آکروباتیک اند آسمان همه شهرها از شمال تا جنوب کشور را پوشانده اند.

یک روز پیش از جشن استقلال، یادروز جانباختگان جنگ انجام می گیرد، و ضمن نواختن آژیر احترام، مردم به یاد آنانی که در راه دفاع از کشور خویش جان باخته اند، به مدت دو دقیقه به صورت ایستاده، از حرکت باز می ایستند.

در شامگاه این یادروز آئین باشکوهی نیز در “تپه هرتسل” در اورشلیم برگزار می شود.

بنیامین زئب هرتسل یکی از نخستین اندیشمندانی بود که تلاش خود را برای برپایی اسرائیل نوین، از سال های پایانی قرن نوزدهم آغاز کرد و این رویای او در سال ۱۹۴۸ به حقیقت پیوست و استقلال اسرائیل، دو هزار سال پس از ویرانی کشور یهود به دست امپراطوری رم، اعلام شد.

تپه هرتسل که در بخش شمالی اورشلیم قرار دارد، محل آرامگاه بنیامین زئب هرتسل است، و در مجاورت آن نیز گورستان نظامی اورشلیم قرار دارد.

در جریان جشن های استقلال در کنار آرامگاه “هرتسل” و در حضور یک هزار تن میهمانان داخلی و خارجی، مشعل های دوازده گانه توسط شهروندان برگزیده افروخته می شود و برنامه های هنری و نمایشی اجرا خواهد شد.

مشعل های دوازده‌گانه نماد دوازده قبیله است که سران آن ها فرزندان حضرت یعقوب بودند و در مجموع، قوم یهود را تشکیل می دهند، که کشور اسرائیل همه آن ها را در بر می گیرد.

امسال برای نخستین بار، یکی از مشعل های دوازده‌گانه را یک میهمان خارجی برخواهد افروخت. او، رئیس جمهوری هندوراس پرزیدنت خوان اورلاندو هرناندز خواهد بود که در دوران جوانی، یکی از هزاران کارآموزان امور فنی عالی از سراسر جهان بود، که به دعوت وزارت خارجه اسرائیل مدت یک سال در این کشور به کارآموزی فنی و حرفه ای پرداخته بود. در مجموع بیش از سیصد هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های جهان، در چند دهه اخیر در اسرائیل به کارآموزی پرداخته و از تجربیات این کشور در رشته های کشاورزی، پزشکی و غیره بهره مند شده اند.

در پایان آئین برافروختن مشعل های دوازده‌گانه، هزاران نفر از شهروندان، در هر نقطه کشور می توانند به یک استودیوی ویژه با تلفن دستی خود مرتبط شوند و سرود ویژه سالروز استقلال را دسته جمعی اجرا کنند.

همزمان، بزرگترین نمایش آتش بازی نیز در آسمان اسرائیل برگزار خواهد شد که طراحان آن قول داده اند آسمان سراسر کشور را دربر خواهد گرفت.

در شب استقلال، در همه شهرها و آبادی های اسرائیل، صدها صحنه هنرنمایی خوانندگان و نوازندگان نیز برپا خواهد شد که آهنگ های شاد و ملی خواهند نواخت و همگان را به رقص و پایکوبی دعوت خواهند کرد.

هنرمندان اسرائیلی در حال تمرین برای مراسم استقلال اسرائیل
این شادمانی تا پاسی از نیمه شب ادامه خواهد یافت.

به موازات این رقص و پایکوبی نقطه ای، در همه سواحل اسرائیل، نوازندگان و خوانندگان دیگری مستقر خواهند شد تا دختران و پسران، و حتی افراد سالخورده، پابرهنه، روی شن های نرم و در برابر امواج سفید و آبی دریای مدیترانه، به رقص و پایکوبی بپردازند که تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه خواهد یافت.

روز جمعه ۲۰ آوریل، که روز اصلی اعلام استقلال برحسب گاهشمار یهودی است، در همه شهرهای کشور صدای داوید بن گوریون پایه گذار اسرائیل نوین از بلندگوها شنیده خواهد شد که هفتاد سال پیش در چنین روزی، بیانیه اعلام استقلال اسرائیل را در همایش سران و شخصیت های سیاسی و اجتماعی اسرائیل، در تالاری در تل آویو در مرکز اسرائیل قرائت کرد، و بدین سان، برپایی اسرائیل رسمیت یافت.

بلافاصله پس از پخش صدای بن گوریون، دوباره رقص و پایکوبی آغاز خواهد شد که تا شامگاه ادامه خواهد یافت و پیش از غروب آفتاب، همگان به طور دسته جمعی، آئین افروختن شمع های شب شنبه مقدس را برگزار خواهند کرد.

یهودیان باورمند، شنبه را روز مقدس می دانند و برای انجام مراسم دینی به کنیسا (نیایشگاه یهودیان) میروند و فصلی از کتاب تورات را می خوانند و به دعا می پردازند.

در روز شنبه ۲۱ آوریل، در همه کنیساها دعای ویژه عید و مراسم شکرگزاری برگزار خواهد شد.

ولی فرقه کوچکی در میان یهودیان جهان وجود دارد که چند هزار نفر از آنان در اسرائیل زندگی می کنند و موجودیت این کشور را به دلائل دینی رد می کنند و در انتظار روزی هستند که “ماشیح” (مهدی یهودیان) ظهور کند و کشوری برپا سازد که بر اصول اولیه دین یهود استوار باشد. پیروان این فرقه، که “نتورِی کارتا” (پاسداران شهر) نامیده می شوند، مانند همه سال های گذشته، جشن های استقلال اسرائیل را تحریم خواهند کرد.

امسال همراه با مردم اسرائیل، ترتیبی داده شده که یهودیان ده ها کشور جهان نیز سالگرد روز استقلال را جشن بگیرند.

به گزارش وزارت فرهنگ اسرائیل در تقریبا هفتاد کشور آئین هایی به این مناسبت برگزار خواهد شد.

جشن های استقلال در شامگاه روز شنبه ۲۱ آوریل، پس از هفتاد ساعت، به پاس هفتاد سال خود فرمانی، به پایان خواهد رسید.

برگرفته از وب سایت صدای آمریکا

 

2 دیدگاه‌

Comments are closed.