جناح راست اسرائیل می گوید که بدنبال دوستی ترامپ، کرانه باختری را باید ضمیمه کرد

 

به نوشته روزنامه ییسرائیل هیوم چاپ تل آویو، جناحی در احزاب راست گرای اسرائیل توصیه می کند که اسرائیل با توجه به پشتیبانی گرم پرزیدنت ترامپ و همخوانی بی سابقه ای که بین دو کشور به وجود آمده، رسما کرانه باختری را مشمول قوانین اسرائیل سازد و به این ترتیب، عملا آن بخش را به خاک خود ضمیمه سازد.

اسرائیل دو دهه پیش بلندی های گولان و شرق اورشلیم را به صورت رسمی و با تصویب قانون بخشی از خاک خود اعلام کرد. این اقدام با اعتراض های بین المللی گسترده روبرو گردید، که به تدریج فروکش کرد.

جناح راست در اسرائیل خواهان پیوستن کرانه باختری به خاک این کشور است و با برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل مخالفت می ورزد.

سیاستگذاران جناح راست می گویند که اگر فلسطینی ها کشور مستقل خود را برپا سازد، در ظرف مدت کوتاهی به یک پایگاه جدید ترور و حملات موشکی علیه اسرائیل مبدل خواهد شد و اسرائیل نباید چنین امکانی را به فلسطینی ها بدهد.

جناح راست، اوضاع کنونی در غزه را شاهد می آورد و می گوید که دولت اریئل شارون در دوازده سال پیش غزه را به طور یک جانبه به فلسطینی ها سپرد و نتیجه آن که اکنون آن سرزمین به کانون تروریستی و حملات موشکی علیه اسرائیل مبدل گردیده و حکومت اسلامی ایران گروه حماس را در آغوش گرفته است.

بنیامین نتانیاهو نیز در نطق روز پنجشنبه در همایش بزرگ اقتصادی جهان در داوُس از بردن نام حکومت مستقل فلسطینی خودداری ورزید و در مقابل گفت: می توان نسخه ای یافت که در آن فلسطینیان پرچم ملی خود و سفارتخانه های خویش را در جهان داشته باشند و در همان حال، نیروهای اسرائیلی به موازات رودخانه اردن مستقر باشند تا از ورود اسلحه قاچاق به کرانه باختری جلوگیری کنند.

محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، از برپایی کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل سخن می گوید که پایتخت آن شرق اورشلیم باشد. ولی سازمان ازادی بخش فلسطین (ساف) و همچنین سرگردگان فتح در آن سازمان در سخنان و تبلیغات و برنامه های رادیو تلویزیونی خود، سراسر خاک اسرائیل را نیز بخشی از کشور فلسطین معرفی می کنند و در واقع هیچ حق حیاتی برای اسرائیل و مردمان آن قائل نیستند.

اکنون جناح راست اسرائیل می گوید که به دنبال دوستی مستحکمی که بین دو دولت اسرائیل و ایالات متحده به وجود آمده، هنگام آن است که اسرائیل رسما قوانین خود را در کرانه باختری جاری سازد و آن جا را بخشی از خاک خود اعلام کند.

آگاهان می گویند که نتانیاهو در این مورد با احتیاط و سنجیدگی عمل می کند. نزدیکان او می گویند که پرزیدنت ترامپ فردی است که واکنش های او غیرقابل پیش بینی می باشد و نباید به رفتاری دست زد که باعث خشم او شود.

شماری از وزیران اسرائیلی در دو هفته اخیر خواهان آن شده اند که یک نقط مسکونی و کشاورزی در قلب کرانه باختری که چند ده تن اسرائیلی در آن زندگی می کنند، رسما یک آبادی اسرائیلی نشین اعلام گردد و بودجه عمرانی دریافت کند.

دو هفته پیش در خارج ای این نقطه که “خاوات گیلعاد” חוות גלעד نامیده می شود یک اسرائیلی که دارای شش فرزند بود، در اثر اصابت رگبار گلوله به اتومبیلی که در آن نشسته بود جان باخت و اکنون شماری از وزیران می خواهند که آن نقطه در واکنش به این جنایت به یک آبادی بزرگ مبدل گردد.

ولی نزدیکان نخست وزیر می گویند که او صلاح نمی داند در شرائط حساس روابط با ایالات متحده به اقدامی دست بزند که ممکن است مورد انتقاد پرزیدنت ترامپ قرار گیرد.

2 دیدگاه‌

  1. کرانه باختری الخلیل نام شهر در عربی نیز از لقب ابراهیم (خلیل‌الله) گرفته شده که خود به معنای دوست است.

    فلسطین ابراهیم را بیشتر از محمد دوست می دارد خیلی خوب است که دوست بدارد

  2. حضرت محمد خوب آدمی بود ولی این عربا ببین چی چی بی شرفن که خدا در خود قرآن میگه اگه قرآنو به عجمی میگفتم عرب زیر بار نمیرفت.ولی من رفتم در کنار اوستایی که به خدا میگه مرا که آفریدی که خشمو چپاولو دستیازی وجودمو فرا گرفته.این عربا برا اسلام این کارا را نمیکنن بابا تو همین ایرانم کسی اولا به زور حرم امام رضا نمیره.بعدم من رفتم ولی حاجت نخاستم.بابا خود خدا تو قرآن میگه روی زمین سیر کنید و سرنوشت گذشتگان را ببنید.

Comments are closed.