جو بایدن در اسرائیل:سپاه در لیست تروریستی می ماند.جنگ گزینه آخر است.تحلیل منشه امیر

آقای منشه امیر در مصاحبه با “ایران اینترنشنال” در ساعات دیروقت شب گذشته (چهارشنبه) از جمله گفت که ایجاد خاورمیانه جدید به دنبال دیدار پرزیدنت بایدن در منطقه، هنوز یک آرزوی زودرس است، گرچه پرزیدنت ترامپ با پیشبرد طرح صلح موسوم به “پیمان ابراهیم” خشت اول را بنا نهاد. ولی عربستان سعودی هنوز آمادگی کامل علنی سازی روابط صلح آمیز خود با اسرائیل را ندارد.

آقای امیر گفت که پرزیدنت بایدن پیش از آن که به اسرائیل بیاید، در مصاحبه با یک شبکه اسرائیلی دو نکته مهم را بیان کرده است که در واقع می تواند پیش درآمد گفتگوهای فردا با رهبران اسرائیل باشد. او گفته است که سپاه پاسداران هرگز از لیست نهادهای تروریستی پاک نخواهد شد و همچنین برای نخستین بار از احتمال گزینه نظامی علیه برنامه های اتمی رژیم ایران سخن گفته است.

این مصاحبه کوتاه در اختیار کاربران قرار دارد:

آقای منشه امیر پیش از این گفتگو، در مصاحبه دیگری که شبکه ایران اینترنشنال با وی انجام داد گفت که سخنان متقابل سران ایالات متحده و اسرائیل هنگام ورود پرزیدنت بایدن، بسیار دوستانه بود و نشان از روابط نزدیک رئیس جمهوری کنونی آمریکا با کشور نوپای اسرائیل  دارد. پرزیدنت بایدن نخستین سفر به اسرائیل را هنگامی انجام داد که یک سناتور جوان بود و از آن هنگام تاکنون بیش از ده بار میهمان دولت اسرائیل بوده است.

آقای امیر گفت که دیدار پرزیدنت بایدن از موزه “ید و شم” موزه هولوکاست سرشار از احساسات بود.

پرزیدنت بایدن در این دیدار با دو بانوی اسرائیلی روبرو شد که هریک بیش۹۵  سال سن دارند و از زنده ماندگان معدودی هستند که از هولوکاست جان بدر بردند و آقای باید در برابر آنان دولا شد تا دستشان را ببوسد.

آقای بایدن همیشه گفته بود که او یک صهیونیست واقعی است و برای صهیونیست بودن لزومی ندارد که انسان یهودی باشد.

واژه “صیونیست” به آنانی گفته می شود که باور دارند یهودیان نیز مانند هر ملت دیگری باید از حق زندگی در وطن تاریخی خود برخوردار باشند.

آقای امیر پیشتر گفته بود که در این سفر، دولت های اسرائیل و عربستان و امیرنشین ها باید حساب خود را به ایالات متحده روشن کنند و بدانند که دولت واشنگتن تا چه میزان در برابر قلدری های رژیم ایران پایمردی نشان خواهد داد.

در هر دو مصاحبه “ایران اینترنشنال” گزارشگران آن شبکه آقایان آرش علایی، بابک اسحاقی و اشکان صفایی سخن گفتند.

این گزارش در اختیار کاربران قرار دارد: