حسن روحانی، ادعا می کند سردی انتخابات به علت نفوذ دشمن است 

حسن روحانی، در ارتباط با  سردی انتخابات و عدم مشارکت گسترده مردم ، پای دشمنان را به میان کشیده و آنان را علت این بحران گسترده تحریم مردم می داند.

او در ادامه از مردم خواهش کرد : برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای بروند.

روحانی  در حالی مردم را به حضور در انتخابات دعوت و اهمیت جایگاه ریاست جمهوری را یادآوری کرده که پیشتر با اذعان به عدم قدرت “رئیس جمهوری” در ایران، خواستار برگزاری “رفراندوم” برای حل مشکلات عمده کشور شده بود.

او در ادامه با عقب‌نشینی آشکار از اعتراضش نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده، و پاسخ نگرفتن از رهبری، گفت:  «اینکه بگوییم فلان کس مد نظر ما بود و در لیست نیست ممکن است. اما کسی که به فرد مورد نظر نزدیک‌تر بود و در این لیست در جلوی صندوق‌ها هست را انتخاب کنیم و رای بدهیم.»

شورای نگهبان در اقدامی بی‌سابقه تنها ۷ نامزد از ۵۹۲ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ایران را احراز صلاحیت کرد. در پی آن روحانی طی نامه‌ای به  علی خامنه ای  خواستار ورود رهبر به مساله رد صلاحیت‌ها شد که با بی‌تفاوتی معنادار رهبر حکومت اسلامی  مواجه گردید.

روحانی در ادامه با تایید سرد بودن فضای انتخابات مانند همه مقامات جمهوری اسلامی با عدم پذیرش مسئولیت شرایط کنونی و با مقصر دانستن “دشمنان و بدخواهان” گفت: «از مردم می‌خواهم فردا فضا را گرم کنیم چون بسیاری از دشمنان و بدخواهان ما در سراسر دنیا مایلند صف‌های انتخابات خلوت باشد.»

همزمان علی خامنه‌ای، نیز در سخنرانی دو روز پیش خود با حمله شدید به تحریم‌کنندگان انتخابات آنها را به سفسطه‌گویی و تحلیل غلط متهم کرد و مدعی شد فضای انتخابات در ایران کاملا «رقابتی» است.

بسیاری از نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کردند که نرخ مشارکت مردم در انتخابات پیش رو کاهش بی‌سابقه‌ای خواهد داشت.