حکومت ایران از موضع گیری در مورد نزاع هند و پاکستان بر سر کشمیر، خودداری می کند

 

به دنبال تنش جنگی که در روزهای اخیر در ایالت جامو کشمیر بین هند و پاکستان به وجود آمده، حسن روحانی طرفین را به شکیبائی فرا خواند و فرمانده نیروهای مسلح ایران نیز در تماس تلفنی با همتایان هندی و پاکستانی خود، درخواست مشابهی را عنوان کرد.
بحران جامو کشمیر از هنگامی آغاز شده که نخست وزیر هند، ناراندرا مودی برای اجرای وعده ای که در انتخابات پارلمانی داده بود، برخی امتیازات خودگردانی را که این ایالت از هنگام استقلال هند از آن برخوردار شده بود لغو کرد.
با آن که بیش از هشتاد درصد از اهالی ایالت کشمیر مسلمان هستند و رژیم ایران خود را مدافع مسلمانان جهان معرفی میکند، از موضع گیری در این نزاع و حمایت از کشور مسلمان پاکستان خودداری ورزیده و ترجیح داده طرفین را به شکیبایی فرا خواند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح حکومت ایران در تماس تلفنی با همتایان خود درهند و پاکستان از آن ها خواست از هرگونه اقدام شتاب‌زده در کشمیر خودداری کنند.
پاسدارمحمد باقری، رئیس کل نیروهای مسلح حکومت ایران در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، نگرانی ایران و کشورهای مسلمان از وقایع اخیر کشمیر را ابراز داشت و تاکید کرد رویکردهای نظامی در این منطقه از سوی طرفین بر پیچیدگی اوضاع می افزاید. امیدواریم با تلاش های سیاسی، حقوق واقعی مردم مسلمان منطقه تامین گردد و از جریحه دار شدن احساسات ملت‌های مسلمان پرهیز گردد
پاسدار باقری گفت: انتظار می‌رود طرفین از هرگونه تصمیم عجولانه در مورد سرنوشت این منطقه و بدون توجه به خواست مردم خودداری نمایند.
فرمانده ارتش پاکستان در این باره گفته بود : ما تلاش خواهیم کرد که مرزهای دو کشور مرزهای صلح و دوستی و آرامش برای مردم دو کشور باشد و در این راستا از هیچ گونه تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.
رام نات کوویند، رئیس جمهور هند، پیشتر ، فرمان لغو موقعیت حقوقی ویژه ایالت جامو و کشمیر را امضا کرد که در ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور تصریح شده است. قرار است این ایالت به دو بخش دارای حقوق کمتر تقسیم شود.اما پاکستان که همیشه بطور سنتی از مسلمانان جامو کشمیر، تنها ایالت دارای اکثریت مسلمان در هند حمایت می کند با این اقدام دهلی نو مخالفت کرد. این کشور در اعتراض به حوادث کشمیر، سطح روابط دیپلماتیک خود با هند را پائین آورده و روابط تجارتی دو جانبه را نیز به حالت تعلیق درآورد.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان پیشتر گفته بود که پاکستان در پاسخ به تصمیم اخیر هند مبنی بر لغو موقعیت حقوقی ایالت شمالی جامو و کشمیر ، قصد دارد دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرده و سپس دیپلمات‌های هندی را اخراج کند.
پاسدارمحمد باقری، رفتار دولت هند را نکوهش نکرده و هیچ گونه ابراز نگرانی در مورد وضعیت مسلمانان کشمیر نیزنکرده است حکومت ایران از یک سو با هند در فروش نفت داد ستد دارد و از سوی دیگر در مسایل امنیتی با کشور پا کستان روابط دوستانه دارد .ابراز نگرانی وی تنها به لحاظ جانبداری نیست در حالیکه حکومت ایران خود را مدافع جهان اسلام معرفی می کند و تنها مسلمانانی را که مورد حمایت مادی و معنوی قرار می دهد فلسطینی ها هستند .

یک دیدگاه

  1. ازآن جایی که خودمختاری اعطا شده به آن ایالات مذکور به طورکامل نبوده است ومسائل امنیتی و دفاعی رابخصوص شامل نمی شده از اول، لذا به نظر می‌رسد که صرف این اقدام دولت هند ازنظر حقوقی قابل شکایت درمجامع بین المللی نباشد وباید ازطریق دادگاه های داخلی آن کشور دنبال شود که آیا قانونی است یا برخلاف “حقوق مکتسبه” اهالی آن ایالت ها.البته ازمنظر نوع رفتار با اهالی این ایالات سازمان ملل متحد هم می تواند ورود کند. کمااین که می بینیم ظاهرا یکی از سران معترض به اقدامات هند، دردادگاه عالی این کشور طرح دعواکرده است. وپاکستان هم ضمن اقدامات دیپلماتیک واعتراض ها، به دنبال طرح دعوا درمجامع بین المللی است.

Comments are closed.