خبرگزاری فرانسه: اوضاع ایران به شدت بحرانی است و با اعتراضهای اجتماعی گسترده ای روبرو خواهد شد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تشدید سرکوب و اعدام در ایران به‌دلیل وضعیت انفجاری جامعه و افزایش نارضایتی‌ها نوشت: اعدامها در مقیاسی که طی سالهای گذشته دیده نشده بود.

دستگیری دسته‌جمعی منتقدان رژیم از جمله فیلمسازان برجسته. محاکمه اتباع بیگانه که توسط خانواده‌هایشان محکوم شده است.

کارشناسان امور معتقدند که ایران و مردمش در تنگنای سرکوب شدیدی از سوی رژیم است که همه بخش‌های جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این سرکوب یک سال پس از حکومت رئیس‌جمهور رژیم ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه سابق که دولت را به دست گرفت، اتفاق می‌افتد.

رئیسی و خامنه‌ای، با یک بحران اقتصادی و هم‌چنین فاجعه‌ ای متوالی از جمله فرو ریختن یک برج در آبادان دست و پنجه نرم می‌کنند که اعتراضات گسترده ای را برانگیخته است.

مشکلات اقتصادی تا حدی ناشی از تحریم‌ها است. اما هیچ نشانه‌ای از پیشرفت مورد نیاز برای نزدیک شدن به احیای توافق برجام دیده نمی شود.

عفو بین‌الملل گفته است که ایران در حال «اعدام بی‌حد و مرز» است و اعدامها اکنون با «سرعت وحشتناکی» پیش می‌رود. قوه قضائیه همچنین قطع انگشتان زندانیان محکوم به سرقت را نیز از سر گرفته است که در سال جاری حداقل دو نفر این مجازات را تحمل کردند که با گیوتین مخصوص نصب شده در زندان اوین تهران اجرا شد.

ایران با یک بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی روبرو است که در واقعیت نتیجۀ نهایی تحریم های آمریکا است. این بحران بزرگ اقتصادی و اجتماعی به بحران بی اعتمادی مردم به رهبران جمهوری اسلامی آمیخته است و از گویاترین نشانه های این بحران بی اعتمادی، غیبت بی سابقۀ رای دهندگان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری است که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر شد.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است در نتیجۀ این بحران‌ها تولید سرانۀ ایران حتی در سال آینده به دورۀ پیش از بحران، یعنی خروج آمریکا از برجام در سال ٢٠١٨ نخواهد رسید.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه آیندۀ اقتصاد ملی ایران به مذاکرات و تلاش های جاری برای احیای برجام گره خورده است. اما، کلیه تلاش ها در این زمینه تاکنون بی نتیجه بوده، در حالی که ابراهیم رئیسی با کسری بودجۀ هولناکی روبرو است که بدون ازسرگیری صادرات نفت، یعنی رفع تحریم های آمریکا آنهم در درازمدت از بین نخواهد رفت.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که بر اساس آمار رسمی نرخ تورم که بی وقفه قدرت خرید مردم ایران را طی سال های گذشته کاهش داده ماه گذشته به ۵۴ درصد رسید، هر چند منابع مستقل نرخ تورم را بسیار بیش از رقم رسمی می دانند.

در یک سال گذشته سقوط ارزش ریال نیز همچنان ادامه داشته و خبرگزاری فرانسه از آن به عنوان “سقوط در جهنم” یاد کرده و افزوده است که در چنین وضعیت اقتصادی نامساعدی، دولت رئیسی با حذف یارانه های نان و افزایش قیمت مایحتاج عمومی از قبیل روغن و لبنیات تدابیر بسیار سختی علیه طبقات محروم جامعه اتخاذ کرده است.

مدیر روزنامۀ “شرق” به خبرگزاری فرانسه گفته است که بعد از این تدابیر، افق اقتصادی ایران دیگر روشن نیست و بر اساس پیش بینی اقتصاددانان قیمت ها همچنان رو به افزایش خواهند گذاشت.

خبرگزاری فرانسه در پایان به نقل از یک کارشناس آمریکایی مسائل ایران نوشته است که ایران با آشوب و ناآرامی های اقتصادی و اجتماعی بزرگتری روبرو خواهد شد.