خبر خوب برای مصرف کنندگان واکسن فایزر: محافظت فایزر دست‌کم تا شش ماه پس از دز دوم باقی می‌ماند

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، شرکت‌های فایزر و بایو ان تک  نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که واکسنی که تولید کرده‌اند به مدت دست‌کم شش ماه، بیش از ۹۱ درصد در برابر بیماری دارای علائم موثر است. آنها همچنین می‌گویند واکسن بر روی نوع مسری‌تر ویروس که ابتدا در آفریقای جنوبی مشاهده شد نیز اثر دارد.

کارشناسان واکسن اعلام کردند  که  آزمایش‌های بالینی فاز سوم واکسن شرکت فایزر-بایو ان تک نشان داده که محافظت بالایی که این واکسن در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند دست‌کم تا شش ماه پس از تزریق دوز دوم باقی می‌ماند.

آنان می‌گویند احتمال دارد محافظت حتی بیش از این طول بکشد و معتقدند داشتن اطلاعاتی که ثابت کند محافظت شش ماه پس از واکسیناسیون طول می‌کشد خبر امیدوارکننده‌ای است.

در این بیانیه مشترک آمده است که واکسن فایزر-بایو ان تک در برابر «بیماری وخیم»، بنا به دو تعریف مختلفی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا و سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا ارائه داده آند، به ترتیب ۱۰۰ درصد و بیش از ۹۵ درصد اثربخشی دارد.

دکتر آنتونی فاوچی نیز در این باره گفته است  که پس از تزریق واکسن، میزان قابل توجهی از آنتی بادی در بدن آنها تولید می‌شود و پس از چند هفته، بدن با تولید سلول‌های ایمنی موسوم به بی، به ساختن آنتی بادی ادامه خواهد داد.

فایزر، در حال مطالعه واکسن بر روی بیش از ۴۶ هزار داوطلب است و ۹۲۷ مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است که از این تعداد، ۷۷ نفر واکسن را مصرف کرده بودند.