دانشمند ایرانی در اسرائیل: به جای مواد دفع آفات سمی در نابودی حشرات غلات، از اشعه الکترومغناطیس استفاده می کنیم

پروفسور موتی حریدیم در کنار همکارانش

یک دانشمند ایرانی در اسرائیل به رادیو پیام اسرائیل گفت که وی و گروه دیگری از پژوهشگران اسرائیلی در مراحل نهایی تلاشی قرار دارند که برای حفظ غلات در سیلوها شیوه بی خطری به اجرا گذاشته شود که حشرات به وجود آمده در بین غلات در سیلوها را نابود کند.

پروفسور موتی حردیم استاد دانشگاه صنعتی هیت HIT در شهر خولون در مرکز اسرائیل گفت که غلات معمولا مدتی نسبتا طولانی در سیلوها نگاهداری می شود و این امر موجب ایجاد حشراتی می گردد که در بین غلات به وجود می آید. تا کنون برای نابود کردن این حشرات از شیوه های شیمیایی استفاده می کنند و موادی را به کار می برند که بسیار سمی است و ممکن است برای مصرف کنندگان نیز پیامدهای بدی داشته باشد.

در این شیوه شیمیائی باید هر چند ماه یکبار مواد دفع آفات را وارد سیلوها کرد و در میابن غلات و حبوبات پراکنده ساخت تا از به وجود آمدن حشرات موذی جلوگیری شود.

پروفسور حردیم در دنباله سخنانش گفت: شیوه ای که اکنون او و همکارانش روی آن کار می کنند، بکارگیری اشعه الکترومغناطیس برای نابودی این حشرات است که هیچ عارضه ای ندارد و هیچ زیانی به سلامت انسان ها وارد نمی آورد.

این استاد ایرانی دانشگاه اسرائیلی در ادامه، به تشریح پروژه دیگری پرداخت که هدف از آن، بالا بردن سطح معلومات جوانان اسرائیلی است که در آبادی های پیرامونی غزه زندگی می کنند و به علت کمبود بودجه دولتی، از تحصیلات در سطح بالا محروم هستند و باید با برنامه های ویژه آموزشی آن ها را به سطح دانشگاه رساند و حرفه هایی به آنان آموخت تا از مشاغل سطح بالا و در نتیجه درآمد بهتر برخوردار شوند و بتوانند سطح زندگی خانواده خود و همراهانشان را بهبود بخشند.

نسخه کامل گفتگو با پروفسور حردیم در اختیار کاربران قرار دارد: