دانشگاه پلی تکنیک “تخنیون” در اسرائیل، در ردیف بهترین های جهان است

اسرائیل سرزمین کوچکی است که مساحت کل آن یک هشتادم خاک ایران، و تعداد جمعیت آن یک دهم ایران است. ولی مردمان این کشور در نتیجه کوشش و دانش اندوزی، اکنون از نظر تکنولوژی و علوم فنی، یکی از پیشرفته ترین ملت های جهان هستند.

علوم کامیپوتری و سایبری آن قدر در اسرائیل پیشرفت کرده است که این کشور را در صف اول ممالک پیشرفته جهان از نظر تکنولوژی مدرن قرار داده است.

اگر اسرائیل نمی تواند از نظر تکنولوژی با ایالات متحده رقابت کند، ولی بی تردید، پس از آمریکا در ردیف بهترین ها قرار دارد و شاید در این رشته می تواند مقام دوم جهانی را متعلق به خود بداند.

اسرائیلیان همیشه از اهمیت دانش و فن آوری به خوبی آگاه بودند و از این رو، حدود نیم قرن پیش از آن که اسرائیل استقلال دوباره خود را بازیابد، رهبران این سرزمین تاسیس یک دانشگاه فنی را پایه گذاری کردند و آن را “تخنیون” یعنی مکان فنون نام نهادند.

در آن زمان هنوز حتی زبان عبری به آن اندازه رشد نکرده بود که بتوان علوم پیشرفته زمان را به این زبان تدریس کرد.

از آن جا که برخی استادان این دانشگاه از کشورهای آلمانی زبان آمده بودند، پیشنهاد کردند که برای رفع این کمبود، زبان تدریس در دانشگاه پلی تکنیک تخنیون آلمانی باشد. ولی استادان دیگر با این اندیشه مخالفت ورزیدند و گفتند: ما به سرزمین پدری بازگشته ایم تا با زبان باستانی عبری، زبان ملی یهودیان، دانش بیاموزیم و نه آن که به زبان بیگانه درس بخوانیم.

در سال ۱۹۱۳ میلادی، یعنی سی و پنج سال پیش از اعلام استقلال دوباره اسرائیل، آرزوی دیگری در راه دانش پروری در سرزمین باستانی یهود جامه عمل پوشیده و آن، احداث یک دانشگاه علوم فنی و تکنولوژی بود که “تخنیون” نام گرفت، که به مفهوم پلی تکنیک است.

ولی به دنبال مباحثاتی که درباره هویت و ماهیت چنین دانشگاهی درگرفت،  و بحثهائی که درباره زبان تحصیل روی داد، تکمیل دانشگاه و گشایش آن تا سال ۱۹۴۲ بتعویق افتاد.

دانشگاه پلی تکنیک “تخنیون”

در نخستین سال تحصیلی، تنها ۱۶ دانشجو در تخنیون آغاز به تحصیل کردند- ولی این دانشگاه فنی به دنبال پذیرفتن شمار زیادی دانشجویان و استادان یهودی کشورهای اروپای شرقی، که از  چنگال حکومت آلمان نازی رهایی یافته بودند، به سرعت گسترش یافت.

در سال های پیش از اعلام استقلال دوباره اسرائیل، تخنیون یک کانون فعال علمی برای سازمان زیر زمینی- نظامی  هگانا  ( הגנה) بود که علیه حکومت قیم بریتانیا مبارزه می کرد و تامین امنیت یهودیان را در برابر همسایگان نامهربان عرب به عهده داشت.

دانشگاه فنی تخنیون برای تامین نیازهای دفاعی سازمان دفاعی هگانا (که با حکومت قیم بریتانیا در این سرزمین پیکار می کرد) و تهیه وسائلی که برای ادامه مبارزه ملت یهود در راه استقلال ضروری بود، راهکارهای مناسب علمی ارائه می کرد.

سرپرستان دانشگاه تخنیون آرزو داشتند هر چه زودتر آن جا را به بالاترین سطح علمی و تکنولوژی برسانند و از این رو، از همان سال های نخستین تاسیس آن، به اجرای یک رشته پروژه های بلند پروازانه پرداختند و از جمله سال ۱۹۴۹ دانشکده مهندسی علوم هوانوردی برپا شد که پایه و اساس تاسیس صنایع هواپیماسازی اسرائیل و برپائی نیروی هوائی این کشور گردید.

دانشگاه تخنیون امکانات علمی و فنی خود را در اختیار کشور نوخاسته اسرائیل قرار داد و در بسیاری از زمینه ها، از برپائی شبکه تلفن کشور تا تاسیس کارخانجات و از صنایع خانه های پیش ساخته تا طراحی و تولید هواپیما، به پیشبرد اسرائیل کمک کرد.

امروز دانشگاه تخنیون در فهرست صد دانشگاه موفق و پیشرفته جهان قرار دارد و یک رشته تحقیقات مهم علمی در آن جا به عمل می آید که به اسرائیل امکان می دهد سهمی نه چندان کوچک در راه پیشبرد علم و رفاه انسان ها در سراسر جهان ایفا کند.

باور یهودیان همیشه آن بوده که دانش اندوزی شرط نخست زنده ماندن و پیشرفت بشری است و دانشگاه پلی تکنیک تخنیون که در شهر و بندر حیفا در شمال اسرائیل قرار دارد، می کوشد این نقش خود را تا آن جا که ممکن است، به خوبی ایفا کند.

 

2 دیدگاه‌

  1. Shalom radio .I never been in Israel but i am proud for Israel because this country help evolution in the world as developin country and i wish all Israel neighbours learn of Israels people.Mersy and i see Israel only one country which has democracy i region.In Iran as i was born you dont have any right to believe other faith only fanatic form of islam same ideology nazisim ,.

Comments are closed.