دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید می‌کند که همه‌ی بازرسی های لازم در ایران انجام نمی‌گیرند

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتم از یک سو می گوید که حکومت اسلامی ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق اتمی موسوم به “برجام” عمل می کند، ولی در همان حال می گوید که رژیم ایران “پروتوکل اضافی” را امضا نکرده و آژانس توانایی ندارد همه بازرسی ها و نظارت های لازم را انجام دهد.

ایالات متحده اعلام داشت که برای جدی تر ساختن عملیات بازرسی در مورد پروژه اتمی ایران، یکی میلیون دلار بودجه اضافی در اختیار آژانس قرار می دهد.

ایالات متحده نه تنها می گوید که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده، بلکه تاکید می کند که دولت تهران با دخالت های غیرقانونی در امور کشورهای دیگر و همچنین ارسال اسلحه برای گروه های تروریستی، عملا فتنه گری می کند و “روح برجام” را نقض کرده استو

پرزیدنت ترامپ ماه گذشته حاضر نشد پای بندی حکومت ایران به مفاد برجام را مورد تائید قرار دهد و از رو امکان برقراری تحریم های دوباره علیه رژیم ایران، به کنگره محول شد.

یوکیا آمانو دربیرکل آژانس بین المللی در اجلاسی که در وین (مقر رسمی آژانس اتمی) برگزار شد، تاکید کرد که ایران به همه تعهداتی که در چارچوب برجام به عهده گرفته عمل کرده است. ولی خود وی در عین حال گفت که آژانس قادر به انجام بررسی های عمیق تر و بازرسی های جدی تر در ایران نمی باشد.

در همین حال علی خامنه ای در یک سخنرانی در تهران تاکید کرد که دخالت های رژیم در امور کشورهای همسایه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، خامنه ای در نطق خود از جمله گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر جایی که برای مقابله با کفر و استکبار لازم باشد حضور خواهد یافت و کمک خواهد کرد.

این سخنان در حالی است که حسن روحانی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که حکومت ایران در پی اعتدال و مسالمت و صلح و آشتی است.