دختران سرباز در اسرائیل، از این پس به فرماندهی تانک هم می‌رسند و جوانان استثنایی نیز به خدمت پذیرفته می‌شوند


برای نخستین بار، دختران سرباز در ارتش اسرائیل که دوره کارآموزی گردان زرهی را به پایان رسانده‌اند، سوار بر تانک‌های خود در مرز با نوار غزه مستقر می شوند تا در تامین امنیت کشور سهیم گردند.

دوره کارآموزی این سربازان امروز (پنجشنبه) به پایان رسید. آنها پس از برگزاری مراسم پایانی دوره آموزشی، کار عملی خود را آغاز می کنند.

ارتش اسرائیل برای تامین امنیت در مرز در غزه و همچنین جلوگیری از رخنه یابی تروریست‌های فلسطینی به خاک اسرائیل، به یک رشته تدابیر دفاعی و امنیتی دست زده و از پیشرفته ترین ابزار حفاظتی استفاده می کند. ولی در کنار آن، نیروهای توپخانه و زرهی نیز به شمار معدود در نقاط مختلف خط مرزی مستقر شده‌اند که شماری از آن‌ها توسط دختران سرباز به کار گرفته خواهند شد.

این موفقیت دختران اسرائیلی در رسیدن به تساوی وظایف و حقوق با پسران، بخش دیگری از تلاش ارتش اسرائیل برای برداشتن هرگونه تبعیض جنسیتی می‌باشد.

البته وارد کردن دختران سرباز به واحدهای زرهی از دو سال پیش آغاز شد، ولی تازگی امر در آن است که تا کنون فرمانده داخل تانک یک سرباز پسر بود. ولی از این پس، همه سرنشینان تانک و از جمله فرمانده آن‌ها  دختر هستند.

اقدام ارتش اسرائیل برای وارد کردن دختران سرباز به این بخش از امور جنگی و دفاعی، با ابراز مخالفت‌های شدید از جانب مذهبیون و برخی دیگر از اقشار جامعه روبرو شد.

دو استدلال اصلی برای این مخالفت، یکی آن بود که نشست چند دختر و یک پسر در داخل کابین بسیار کوچک تانک، ممکن است تنش جنسیتی به وجود آورد. به موجب استدلال دوم، خمپاره هایی که باید به انباره تانک سوار شود بسیار سنگین است و ممکن است دختران توانایی جسمی را برای این کار نداشته باشند. ولی ارتش اسرائیل همه این موانع را برطرف ساخته و اکنون واحد زرهی به فرماندهی دختران، در کنار فرماندهان و رانندگان تانک که پسر هستند، به طور مساوی در خدمت ارتش خواهد بود.

ارتش اسرائیل در سال های اخیر، شماری از دختران را برای خلبانی و بسیاری دیگر از رشته‌های رزمی و دفاعی پرورش داده است.

وارد کردن دختران به تمامی رشته های نظامی، نه تنها باعث ایجاد تساوی حقوق میان دختران و پسرها خواهد شد، بلکه بر شمار سربازان خدمت وظیفه نیز می‌افزاید و امکان می‌دهد که دوران خدمت وظیفه که در اسرائیل یکی از طولانی‌ترین دوره‌ها محسوب می‌گردد، کوتاه شود.

برخلاف بسیاری از کشورها، ارتش اسرائیل نیرویی نیست که در خدمت حفظ یک نظام دیکتاتوری و یا فرمانروایان خودکامه باشد. این ارتش، نه تنها، مهترین وظیفه‌اش دفاع از میهن در برابر دشمنانی است که آن را به انهدام تهدید می‌کنند، بلکه یک نهاد مردمی است که وظایف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بسیار مهمی را به عهده دارد.

اسرائیل نخستین کشور جهان بود که برای راهنمایی کشاورزان و به منظور سوادآموزی به مهاجران تازه وارد که عبری نمی‌دانستند، و همچنین یک رشته خدمات اجتماعی دیگر، سپاه کشاورزی و سپاه دانش و غیره برپا ساخت که سالیان بعد الگوی جامعه ایران پیش از به قدرت رسیدن خمینی شد.

در چارچوب این هدف، ارتش اسرائیل واحد ویژه‌ای نیز برپا ساخته که نوجوانان معلول و استثنایی، دختر و پسر، که در هیچ کشور دیگری آن را به خدمت نمی‌پذیرند، با آغوش باز مورد پذیرش قرار می‌گیرند و برحسب توانایی‌های ذهنی و جسمی خود، دوران آموزشی را می‌گذرانند و پس از آن در برخی مشاغل نظامی مشغول به کار می‌شوند که برایشان افتخارآمیز است و احساس همسانی و یگانگی به آن‌ها می‌دهد.

فیلم کوتاهی را در این زمینه به زبان انگلیسی می بینید: