دریای مازندران به نام قبیله ای “خزر” نامیده شده که در قرن هشتم میلادی یهودیت را پذیرفته بودند

ایرانیان آن جا را دریای مازندران می خوانند و دیگران آن را دریای خزر و با کاسپین می نامند. ولی نام خزر بر این بزرگترین دریاچه جهان، از قومی به نام خزری ها آمده که در قرن هفتم میلادی از آسیای میانه آمدند و بر سرزمینی از بخش شمالی سواحل دریای مازندران تا سواحل رودخانه ولگا Volga مسلط شدند و امپراطوری خزری ها را به وجود آوردند که پس از کمتر از چهارصد سال توسط ارتش روس منهدم شد.

در سال هایی که دقیقا مشخص نیست، فرمانروایان خزری و خانواده های آنان به دین یهود درآمدند و نخستین حکومت یهودی را پس از پراکنده شدن یهودیان در قرن اول میلادی، برپا ساختند که معلوم نیست چند سال دوام آورد. ولی عامه خزری ها، همچنان به باورهای قبیله ای خود پایبند بودند و پیرو دین یهود نشدند.

4 دیدگاه‌

  1. شما کورکورانه چشمتان را به حقیقت می بندید. خلاصه می گویم خیلی پشتتان را به امریکا گرم نکنید. ارایشی که با امریکا برای تقابل با ترکیه گرفته اید شکست خواهد خورد و بعد از ان اتحادیه اروپا فرو خواهد پاشید. اتن ویران خواهد شد. در اینده شاید کمی دورتر پادشاهی در یک سرزمین ترکی متولد می شود که الله انگشتر سلیمان نبی را به او هدیه خواهد کرد. جایگاه ان انگشتر نفوذ پذیر نیست مگر کسی که خدا به او سپر اهدا کند. انگاه چهره امریکا دیدنی خواهد بود. بزرگترین نابودی برای امریکا فرانسه انگلیس خاندان سعود و اسراییل است.

    • درست است که من خود، مسلمان زاده ام ولی در جامعه ایران حق بشریت و حتی حق شریعت ( لا اکراه فی دین ) از من وبقیه سلب شده و هیچگاه نتوانسته ایم مثل یک انسان با سایر ادیان نیز آشنا شده و یا به به دینی دیگر بگرویم یا حتی اگر نگرویدیم لااقل پیش وجدان خود آسوده باشیم که کورکورانه از اسلام پیروی نمیکنیم.
      من خودم در خواب دیده ام که ملک سلیمان روزی بحال اول خودش برگشته و کاملاً نو شده اون خواب باشکوه ترین خواب عمرم باقی خواهد ماند.
      هیچگاه حقی پایمال نخواهد شد و سرزمین اجدادی قوم بنی اسرائیل آنگونه که به ایشان برگشته ملک سلیمان هم آنگونه عظمت وشکوه خود را باز خواهد یافت.

  2. باسلام و وقت بخیر خدمت شما دوستان عزیز ، میدانم که از زمان نشر این مطلب زمان زیادی گذشته است وامیدوارم پیام من دیده شود از شما درخواستی دارم ، لطفا در مورد زبانها و گویش‌های یهودیان ایران مطلب بنویسید چون واقعا روی آن کار نشده است و تحقیق و گزارشی به صورت جامع تهیه نشده است و متاسفانه یکسری از این زبانها از بین رفته است و دیگر فرد زنده ای وجود ندارد که به آن آشنایی داشته باشد و از دلایل آن میتوان به کوچ اجباری یهودیان ایران در برهه های زمانی مختلف و کم توجهی حکومت ها به این زبانها و گویش ها اشاره کرد . از شما خواهش میکنم در رابطه با زبانها و گویش‌هایی که یهودیان ایران با آن سخن میگویند و یا در گذشته سخن میگفتند مطلب بنویسید .

  3. نام کوچک من سلیمان است و ۵۲ سال سن دارم . پدرم مسلمان بود واز شدت علاقه به رفیق یهودیش اسم منو سلیمان گذاشت .من یهودی ها رو دوست دارم وای کاش یهودی بودم چون میدانم بزرگترین دمکراسی رو در جهان اسراییل دارد .

Comments are closed.