در آستانه روز جمعه، اسرائیل به اهالی غزه هشدار داد مرتکب خشونت نشوند

 

یک روز پیش از آن که تظاهرات گسترده فلسطینی از نوار غزه علیه اسرائیل آغاز شود، مقامات امنیتی اسرائیل هشدار دادند که فلسطینی ها از نزدیک شدن به جدار مرزی بین غزه و اسرائیل خودداری ورزند، در غیر این صورت، خود را به خطر خواهند انداخت.

اعراب شهروند اسرائیل فردا (جمعه) را “روز زمین” اعلام کرده اند تا نسبت به زمین هایی که در طول هفتاد سال گذشته از مالکیت آن ها خارج شده اعتراض کنند.

این تظاهرات از چند دهه پیش به طور سالیانه برگزار می شود و سران جامعه اعراب اسرائیل قول داده اند که تظاهرات به دور از خشونت و به صورت آرام برگزار خواهد شد. با این همه، سران اعراب می گویند که هیچ گونه هماهنگی با پلیس اسرائیل برای جلوگیری از اغتشاشات احتمالی انجام نگرفته است.

در همان حال، گروه حماس در غزه، از فردا به مدت چندین هفته عملیات نمایشی خود را علیه اسرائیل، در فاصله کمی از خط مرزی آغاز می کند که شعار اصلی آن بازگشت فلسطینیان به داخل خاک اسرائیل است.

فرمانده ارتش اسرائیل در نواحی پیرامونی غزه، به فلسطینیان هشدار داد که از نزدیک شدن به جدار مرزی خودداری ورزند، زیرا نزدیک شدن به مرز، بیش از فاصله پانصد متری ممنوع است و هرکس که بیش از این به جدار نزدیک شود، خود را به خطر می اندازد.

گروه حماس احداث چادرهایی را در نزدیکی مرز آغاز کرده تا بتواند به مدت چند هفته، به تظاهرات مداوم دست بزند. آگاهان می گویند از آن جا که حماس برای بهبود حال فلسطینیان کاملا شکست خورده و بی لیاقتی خود را به اثبات رسانده، با به راه انداختن |تظاهرات خشم” علیه اسرائیل، می کوشند ناخرسندی و اعتراض فلسطینیان را به سوی اسرائیل منحرف کند.

به موجب آماری که حکومت خودگردان فلسطینی انتشار داد، شمار فلسطینیان در فاصله بین رود اردن و دریای مدیترانه، تقریبا برابر تعداد اسرائیلی ها در این سرزمین است. ولی برخی کارشناسان امور، نسبت به درستی آمار فلسطینی ابراز تردید می کنند.

اداره کل آمار در حکومت خودگردان اعلام کرد که هم اکنون دو میلیون و هشتصد هزار نفر فلسطینی در کرانه باختری زندگی می کنند و شمار فلسطینیان در نوار غزه حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر است که جمعا به چهار میلیون و هفتصد هزار می رسد که اگر یک میلیون و چهارصد هزار نفر اعراب شهروند اسرائیل را به آن اضافه کنیم، تقریبا با شمار یهودیانی که در این سرزمین زندگی می کنند برابر می شود. از حدود هشت و نیم میلیون نفر جمعیت اسرائیل، شش میلیون و نهصد هزار نفر یهودی هستند.

با این همه، نسبت به درستی آماری که حکومت خودگردان ارائه می دهد، ابراز تردید می شود. آگاهان می گویند که از یک سو ممکن است این آمارگیری به صورت کاملا علمی آنجام نشده و از سوی دیگر ممکن است که فلسطینی ها عمدا این داده ها را بزرگ جلوه می دهند که شمار فلسطینی ها بسیار بیش از آن که هست جلوه گر شود.

فلسطینی ها همچنین می گویند که بیش از سه میلیون نفر از آن ها در کشورهای عرب و نقاط دیگر دنیا زندگی می کنند و خواهان آن هستند که اسرائیل به همه این میلیون ها فلسطینی اجازه دهد به خاک اسرائیل بازگردند، زیرا استدلال می کنند که پدران آن ها در جنگ سال ۱۹۴۸ از این سرزمین اخراج شده اند.

جنگ سال ۱۹۴۸ با هجوم ارتش های هفت کشور بزرگ عربی آن زمان به هدف نابود کردن اسرائیل آغاز گردید و پس از یک سال با شکست اعراب به پایان رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل یک سال پیش از آن، قطعنامه ای صادر کرده بود که به موجب آن، در سرزمین تاریخ اسرائیل (موسوم به فلسطین) دو کشور یهودی و عربی در کنار هم برپا شود. ولی کشورهای عرب این قطعنامه را رد کردند و اعلام داشتند که به اسرائیل نوپا حمله برده و آن را نابود خواهند کرد. برخی دستگاه های تبلیغاتی عربی حتی تهدید کرده بودند که پس از نابودی اسرائیل، یهودیان این سرزمین را به دریا خواهند ریخت.

 

4 دیدگاه‌

  1. در واقع یک بنی اسرائیلی ارجح هست که در مسجدالاقصی نماز بخونه چون هم قبله دینه کهنش بوده هم دینه جدیدش دو تا امتیاز داره دیدی مسجدالاقصی حقه مسلمانانه بنی اسرائیله تا بنی اسماعیل

  2. یه نام خداوند بخشنده مهربان.میدونین از کدام حرفتون خوشم اومد از اون حرف که هر کدام از اعراب که تحت پوشش دولت اسرائیل قرار دارند ناراضی هستند میتونند برن تحت پوشش حکومت خودگردان فلسطینی یا دولت فلسطینی آینده یا کشور عربی فلسطینی آینده حالا چرا ناسیونالیزم عربی توی سرزمین فارس شکل گرفته من نمیدونم نکنه از عراق اومدن

Comments are closed.