در آستانه هفتاد و یکمین سالروز استقلال دوباره اسرائیل, آخرین آمار سربازانی را که در دفاع از وطن خویش جان باخته اند، منتشر ساختند

به موجب این آمار، از صد و شصت سال پیش، یعنی از سال ۱۸۶۰ میلادی که بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل آغاز شد، تا چند روز پیش، شمار کل سربازانی که در راه دفاع از میهن جان باخته اند، ۲۳ هزار و ۷۴۱ نفر بوده است

در آستانه هفتاد و یکمین سالروز استقلال دوباره اسرائیل، و آئین یادروز جانباختگان جنگ های دفاعی اسرائیل، که یک روز پیش از آن واقع می شود، ارتش اسرائیل طبق معمول همۀ سال های پیش، آخرین آمار سربازانی را که در دفاع از وطن خویش جان باخته اند و همچنین غیرنظامیانی که در عملیات تروریستی عربی و فلسطینی جان خود را از دست داده اند، منتشر ساخت.

به موجب این آمار، از صد و شصت سال پیش، یعنی از سال ۱۸۶۰ میلادی که بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل آغاز شد، تا چند روز پیش، شمار کل سربازانی که در راه دفاع از میهن جان باخته اند، ۲۳ هزار و ۷۴۱ نفر بوده است. همچنین در یک سال اخیر، ۵۶ تن بر شمار سربازان جان باخته افزوده شده است.

جنبش بازگشت یهودیان، از اواسط قرن نوزدهم آغاز گردید و از آن هنگام هزاران تن از جوانان و پیشگامان یهودی، به ویژه از روسیه و کشورهای اروپای شرقی رهسپار سرزمین اسرائیل شدند و به آبادانی پرداختند. از همان هنگام، عملیات خصمانه اعراب علیه بازگشت یهودیان آغاز شد.

با آنکه پیشگامان یهودی هرخانه یا زمینی را با پرداخت کامل بهای آن می خریدند و هیچ زمین یا خانه ای را غصب نکردند، افراط گرایان عرب می کوشیدند از طریق عملیات تروریستی، به کشتار بازگشته گان بپردازند و یهودیان بیشتری را از بازگشت به وطن بهراسانند. ولی این تعرض و تجاوز سودمند نیافتاد و جنبش بازگشت به سرزمین پدری ادامه یافت، تا بالاخره اسرائیل استقلال دوباره خود را به دست آورد.

از آغاز استقلال دوباره اسرائیل در هفتاد و یک سال پیش تا کنون، سه هزار و ۱۴۶ تن از شهروندان اسرائیلی، در عملیات تروریستی فلسطینیان و اعراب و در جریان انفجارها و سوءقصدهای مسلحانه، جان خود را از دست داده اند.

جشن های استقلال اسرائیل روز پنجشنبه آینده برگزار می شود. ولی یک روز پیش از آن، ملت اسرائیل به یاد فرزندانی که در دفاع از میهن جان خود را فدا کرده اند، به سوگ می نشیند و آئین یادبود قربانیان در همه آرامگاه های نظامی و مراکز فرهنگی و ارتشی برگزار خواهد شد.

در اسرائیل ۵۲ آرامگاه نظامی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که مدافعان وطن در آن ها دفن شده اند. ارزیابی می شود که در روز یادبود، حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر به زیارت آرامگاه ها بروند و بر سنگ قبر عزیزان خود تاج گل نثار کنند.

اسرائیل برای زنده نگاه داشتن نام فرزندان جان باخته خود، برنامه های بسیاری را اجرا کرده و مراکز فرهنگی زیادی را، تقریبا در هر شهر برای جاودان ساختن نام آن ها برپا ساخته است. همچنین خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند، از مقرری ماهیانه و مستمری های متعدد برخوردار هستند و زندگی مادی آنان کاملا تامین است . گرچه، مادیات نمی تواند هرگز جای خالی عزیزان جان باخته را پر کند.

آئین های یادروز جان باختگان روز چهارشنبه آینده برگزار می شود و فردای آن روز جشن استقلال اسرائیل خواهد بود.

2 دیدگاه‌

  1. جا دارد در اینجا یادی کنیم از دنی هاران و دختر ۴ ساله اش عینات هاران که در شهر نهریا به دست سمیر قنطار تروریست کشته شدند . به عقیده من عینات کوچولو میتوانست سمبل مظلومیت اسرائیل باشد . جالب است که تروریستهای حزب الله در جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶ یکی از کسانی که درخواست آزادی آن را داده بودند همین سمیر قنطار تروریست بود که همین درخواست نشانه اوج خباثت و پلیدی این گروهک تروریستی است . ای کاش در اسرائیل زندگی میکردم و در بخش فرهنگی اسرائیل سمتی داشتم آنگاه از عینات کوچولو یک سمبل مظلومیت میساختم تا همه دنیا بفهمند ذات حزب الله و اعراب چگونه است .

  2. جوابمان را نیافته ایم که چرا عداه ای ختی خودشان نمیخواهند در صلح و آرامش زندگی کنند و این اجازه را به دیگران هم بدهند؟؟ یهود ستیزی – اسلام ستیزی- مسیحی ستیزی- زرتشتی ستیزی- … معنی و مفهومی برایمان نداشته و ندارد. خداوند یکتا خالق تمامی ادیان بشری است و حافظ پیروانش میباشد بنابراین دلیلی ندارد که عده ای از مردمان این کره خاکی عده ای دیگر را بخاطر داشتن فلان دینی از پا دربیاورند و باید اینگونه پلیدیها متوقف شود تا صلح و آرامش جهانی ایجاد گردد. درجهان امروزی همه تلاش کنیم تااز هولوکاستی دیگر جلوگیری کنیم.

Comments are closed.