در اوج تنش جنگی در خاورمیانه، ایالات متحده صدها سرباز و دفاع ضد هوایی خود در خاورمیانه را بیرون می برد

در اوج تنش سیاسی و نظامی در خاورمیانه، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد صدها تن از سربازان خود را از کشورهای خاورمیانه بیرون برد و همچنین از شمار هواپیماهای جنگی مستقر در این منطقه را کاهش دهد.

حکومت ایران هم اکنون در چهار کشور خاورمیانه فعالیت نظامی دارد و بارها تهدید کرده که با عملیات تروریستی توسط مزدوران خود در عراق، موجب فرار سربازان آمریکایی از آن کشور خواهد شد.

روزنامۀ آمریکایی وال استریت ژورنال که این خبر را انتشار داد، در ادامه نوشت که کاهش شمار سربازان آمریکایی و نیروهای هوابرد در خاورمیانه، شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، اردن و عراق خواهد بود و هشت سامانه ضد موشکی از نوع پاتریون را نیز شامل می گردد.

یک اسکادران از نیروی هوایی ایالات متحده نیز که در عربستان مستقر است، آن کشور را ترک خواهد گفت.

سخنگوی پنتاگون، گزارش روزنامه وال استریت را مورد تایید قرار داد، ولی در عین حال گفت که خروج نیروها، به طور کامل با کشورهای مربوطه هماهنگ شده است.

آشنایان امور می گویند که علت این اقدام، بازنگری در مورد خطراتی است که در نقاط مختلف جهان، امنیت ایالات متحده را به خطر می اندازد.

سیاستمداران آمریکایی در سال های اخیر به تدریج به این گمان می رسند که خطرات واقعی، از جانب قدرت گیری چین و روسیه است که گرایش های امپریالیستی خود را پنهان نمی کنند و همچنان می کوشند نواحی نزدیک به مرزهای خود را ببلعند و به خاک خویش ضمیمه کنند.

احساس خطر به علت قدرت گیری این دو کشور، و به ویژه چین، اولویت های سیاست خارجی آمریکا را دچار تغییرات گسترده کرده است.

پرزیدنت بایدن، حتی پیش از آن که به ریاست جمهوری برسد، بر خطراتی که از جانب چین، منافع اقتصادی و ملی آمریکا را تهدید می کند انگشت گذاشته بود.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت که خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، از دو هفته پیش آغاز شده و وزیر دفاع آمریکا لوید اوستین دولت ریاض و شخص امیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در جریان این تصمیم قرار داده است.

مقامات نظامی آمریکایی می گویند که در ماه های اخیر توانایی های ارتش عربستان در دفاع هوایی، به ویژه در برابر پهپادها و موشک هایی که حوثی های یمن به سوی خاک عربستان می فرستند، بهبود یافته است.

آقای منشه امیر در مصاحبه ای گفته بود که گرچه ارتش عربستان به قوی ترین و پیشرفته ترین انواع جنگ افزارهای ساخت آمریکا مجهز شده، ولی سربازان آن کشور قادر به استفاده بهینه از این وسائل نیستند و نیروهای مسلح عربستان همچنان ضعیف باقی مانده است. آقای امیر گفته بود که اکنون چند سال است عربستان در راس نیروهای ائتلاف، علیه حوثی ها در یمن می جنگد، ولی هنوز نتوانسته است بندر حدیده را از تسلط آن ها خارج کند، تا رژیم ایران نتواند به ارسال اسلحه به مزدوران خود در یمن ادامه دهد.

ارتش عربستان امروز (شنبه) اعلام کرد که توانسته است یک پهپاد انفجاری حوثی را که به سوی پایگاهی در جنوب عربستان فرستاده شده بود، در هوا نابود کند.