در تظاهرات “روز خشم”، دو تظاهرکننده و یک ضارب فلسطینی کشته شدند و مامور اسرائیلی به طور متوسط زخمی شد

در تظاهرات خشونت باری که امروز (جمعه) در نواحی فلسطین نشین با نام “روز خشم” روی داد، درگیری های خونینی بین تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی اسرائیل رخ داد که در جریان آن سه فلسطینی هلاک شدند و یکی از ماموران گارد مرزی اسرائیل نیز به طور متوسط زخمی شد. دو مرکز اصلی این تظاهرات، یکی در کرانه باختری و دیگری در طول خط مرزی نوار غزه با اسرائیل بود. اسرائیل همیشه نگران است که هزاران نفر از تظاهر کنندگان خشمگین غزه، در طول جدار سیمی الکترونی، که غزه را از خاک اسرائیل جدا می کند گرد آیند و بکوشند با پاره کردن تورهای سیمی وارد اسرائیل شوند.

تظاهرات امروز نیز، همانند یک هفته اخیر در اعتراض به تصمیم پرزیدنت ترامپ در رابطه با اورشلیم بود.

در برخی شهرهای فلسطینی، نمازگزاران پس از نماز جمعه به راه پیمایی پرداختند و با آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ، ماموران انتظامی اسرائیلی را هدف قرار دادند که با پاسخ آن ها روبرو شدند.

دو تن از هلاک شدگان، در شمار تظاهر کنندگان در طول خط مرزی غزه با اسرائیل بودند. نفر سوم فردی بود که یک مامور انتظامی اسرائیل را با چاقو زخمی کرد.

این فرد با چاقوی بلندی که در دست گرفته بود، ضرباتی به بدن یک مامور پلیس اسرائیلی وارد آورد و او را زخمی ساخت. ماموران انتظامی در محل، به سوی ضارب تیراندازی کردند و او را از پای در آوردند. این فرد جلیقه جعلی روزنامه نگاری به تن کرده بود و ظاهرا کمربند انفجاری نیز به کمر بسته بود.

منابع خبری فلسطینی گفتند که علاوه بر سه تن کشته، حدود پنجاه فلسطینی نیز زخمی شده اند.

خبرگزاری ها گزارش دادند که تظاهر کنندگان فلسطینی برای گمراه کردن ماموران انتظامی اسرائیلی، به حیله های مختلف متوسل شدند. برخی از آن ها جلیقه های انتحاری جعلی به تن کرده بودند تا چنین وانمود کنند که قصد انفجار دارند. گروهی دیگر جلیقه روزنامه نگاری به تن کرده بودند تا بتوانند بی آن که آسیب ببینند، خود را به ماموران اسرائیلی نزدیک کنند.

سربازان اسرائیلی تلاش بسیار به عمل می آورند که در جریان سرکوب خشونت ها، به افرادی که جلیقه روزنامه نگاری و یا عکاس خبری به تن کرده اند اسبی وارد نیاید.

در گذشته نیز فلسطینی ها چند بار از آمبولانس های هلال احمر برای جا به جایی تظاهر کنندگان و حتی تروریست ها سوء استفاده کرده اند.