در حمله پهپادی ایران به کشتی تحت مدیریت اسرائیل، دو تن از جمله ناخدای کشتی کشته شدند

به گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل، دو دریانورد در “حمله احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین ایران” به کشتی تحت مدیریت شرکت کشتیرانی زودیاک متعلق به بازرگان اسرائیلی، ایال اوفر، در شمال اقیانوس هند کشته شدند.

یک منبع ناشناس اسرائیلی به این شبکه گفت: «رژیم ایران از یک هواپیمای بدون سرنشین برای حمله به این کشتی استفاده کرده است. حمله یک هواپیمای بدون سرنشین به یک کشتی بی‌دفاع با کشته‌های بی‌گناه.»

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شبکه عرب زیان متعلق به رژیم ایران، این حمله در پاسخ به حمله هوایی ادعایی اسرائیل بوده است که فرودگاه نظامی دباء در استان حمص در شمال غرب سوریه را هدف قرار داد.

یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده اظهار داشت که “ایران بذر خشونت و ویرانی را در کل منطقه می‌کارد.”

این مقام افزود: «حمله رژیم ایران تنها چند روز پیش از سوگند ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی انجام شد. ماسک‌ها برداشته می‌شوند، هیچ کس نمی تواند وانمود کند که از ماهیت واقعی رژیم ایران بی خبر است.»

این مقام ادامه داد: «ایران فقط مشکل اسرائیل نیست. [رژیم] ایران یک مشکل جهانی است و اقدامات این رژیم، جریان و آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی را به خطر می اندازد.»

یک منبع آمریکایی همچنین به والا نیوز اطلاع داد که این حمله با یک هواپیمای بدون سرنشین انجام شده و تصریح کرد که این یک حمله پهپادی انتحاری بوده است.

شرکت دریانوردی زودیاک، ملیت اعضای خدمه کشته شده در این حمله را رومانیایی و بریتانیایی ذکر کرده است. به گزارش کانال ۱۳، این مقام ارشد اسرائیلی گفت “رومانیایی کشته شده، ناخدای کشتی، و کشته شده بریتانیایی، نیروی امنیتی بوده است.” این شرکت از آسیب های دیگر هنوز مطلع نیست.

شرکت کشتیرانی زودیاک، متعلق به بازرگان اسرائیلی، ایال اوفر، در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن کشتی صادر کرد، اعلام کرده بود که «این کشتی، یک نفتکش متعلق به ژاپن به نام “مِرسِر استریت” است که تحت مدیریت این شرکت می‌باشد و پنجشنبه شب (دیشب)، در شمال اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفته و ظن آن می‌رود که این حمله، کار دزدان دریایی باشد.»

زودیاک خبر داده بود که در حال هماهنگی و ارتباط با «یو کِی ام تی او» (عملیات تجارت دریایی بریتانیا) و سایر مقامات مربوطه است.

بیشتر بخوانید: کشتی تحت مدیریت اسرائیل، در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفت

با این حال، «ام تی او» با صدور توصیه ای این حادثه را به عنوان یک حمله “غیر دزدان دریایی” طبقه بندی کرد. منبع اطلاعاتی «ام تی او» شخص ثالث بود و اطلاعات هنوز تأیید نشده است. شرکت کشتیرانی زودیاک همچنین بیانیه اولیه خود را از وب سایتش خود حذف کرد، اگرچه این بیانیه را از توییتر حذف نکرده است.

«ام تی او» بعدازظهر امروز آدینه تأیید کرد که نیروهای جستجو و نجات و نیروهای دریایی ائتلاف در محل حادثه هستند.

«یو کِی ام تی او» در توییتر خود نوشت: «نیروهای ائتلاف وظیفه دارند به کشتی های آسیب دیده کمک کنند. تحقیقات همچنان ادامه دارد.»

شرکت زودیاک بعدازظهر امروز آدینه اعلام کرد که کشتی “مرسر استریت” در شرایطی قرار دارد که قادر به حرکت است. این کشتی تحت اسکورت یک ناو نیروی دریایی ایالات متحده، در حال حرکت به یک مکان امن می‌باشد.

«عملیات تجارت دریایی بریتانیا»، به دریانوردان هشدار داد هنگام عبور از این منطقه احتیاط زیادی به خرج دهند.”

عبدی یوسف، کارشناس مبارزه با تروریسم در نایروبی که با نحوه کار دزدان دریایی سومالیایی آشنایی کامل دارد، به روزنامه جروزالم پست گفت که “ایران می‌تواند پشت این حمله باشد.”

به گفته او، “به نظر می رسد که نیروهای نیابتی ایران پشت این حملات هستند. آنها کشتی‌های اسرائیلی را در جنگ سایه رژیم تهران علیه اسرائیل، هدف قرار می‌دهند.”

شناورهایی که قبلاً متعلق به اسرائیلی‌ها بوده است یا در حال حاضر متعلق به آن‌هاست، اخیرا با حملات گسترده‌ای روبرو شده‌اند که انگشت اتهام به سوی عوامل رژیم ایران به عنوان عامل حملات اشاره می‌رود.

در چهارم ژوئیه یک کشتی باری که قبلاً متعلق به یک تاجر اسرائیلی بود در شمال اقیانوس هند مورد اصابت “سلاح ناشناخته ” قرار گرفت که باعث آتش سوزی در کشتی شد.

در آوریل امسال نیز، پس از تاسیسات هسته‌ای نطنز، یک کشتی تجاری متعلق به اسرائیل به نام هایپریون، در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی مورد حمله قرار گرفت.