در حکومت خودگردان فلسطینی، یک تلاشگر اپوزیسیون ساعتی پس از بازداشت، به هلاکت رسید

حکومت خودگردان فلسطینی از جانب خانواده یک تلاشگر سیاسی مخالف آن متهم گردید که عمدا این فرد را به قتل رسانده تا صدای او را خاموش کند. این نخستین باری نیست که اطلاعاتی هولناکی از سرکوب مخالفان سیاسی در حکومت خودگردان فلسطینی انتشار می یابد.

کمیسیون مستقل تشکیلات فلسطینی برای حقوق بشر، اعلام کرد :  با مجوز خانواده نزار بنات،  پس از کالبدشکافی این فعال سیاسی فلسطینی که در زندان نیروهای امنیتی محمود عباس جان‌ باخته بود، آثار  کبودی و جراحت و شکستگی در ناحیه سر و گردن او دیده  شده است .

این کمیسیون در ادامه گفته است : ‌ «کالبدشکافی نشان داده است که در بسیاری از نقاط بدن از جمله سر، گردن، شانه‌ها، سینه، پشت و دست‌ها و پاها آثار کبودی و جراحت وجود داشته و مچ دست‌ها و دنده‌اش ترک برداشته است».

خانواده نزار بنات، منتقد سرشناس تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس،نیز  گفتند که نیروهای تشکیلات فلسطینی شبانه به خانه او ‌در شهر الخلیل در کرانه غربی ریخته و او را با میله فلزی کتک زدند و سپس بازداشت کردند.

خبرگزاری رویترز نیز در همین راستا، گفت: تشکیلات خودگردان فلسطینی حاضر به اظهارنظر درباره گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر نشده است. تشکیلات خودگردان فلسطینی پیشتر نیز از اظهار نظر درباره شرایط مرگ بنات خودداری کرده بود.

پس از مرگ نزار بنات ،  صدها فلسطینی خشمگین مقابل منزل محمود‌ عباس در رام‌الله تجمع کرده و خواستار استعفای او شدند. این تجمع وزارت خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره مرگ بنات شوند.

محمد شطایه، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی و هم‌پیمان محمود عباس، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره مرگ بنات را صادر کرده و گفته است که کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در آن خواهد بود.

نزار بنات، فعال اجتماعی بود که تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس را به فساد متهم کرده بود. یکی از موارد اعتراضی او به عباس، توافق اخیر با اسرائیل سر تبادل واکسن کرونا  و دریافت واکسن‌های نزدیک به انقضاء تاریخ از اسرائیل و همچنین اقدام عباس در به تاخیر انداختن انتخابات بود. بنات برای رقابت در انتخابات پارلمانی ثبت‌نام کرده بود.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که محمود عباس اغلب منتقدان خود را بازداشت می‌کند و یک دهه است که ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی را در اختیار داشته است.

عمر شاکر، از دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ «مرگ نزار بنات، فعال فلسطینی که اندکی پس از بازداشت توسط تشکیلات فلسطینی جان باخت، غیرعادی نیست. نیروهای تشکیلات خودگردان سال‌هاست که دگراندیشان و منتقدان را به شکل خودسرانه بازداشت می‌کنند و مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند».

اما تشکیلات خودگردان فلسطینی اتهام فساد و شکنجه را رد می‌کند و می‌گوید افراد را به دلیل دیدگاه‌های سیاسی‌شان بازداشت نمی‌کند.

فرستاده صلح خاورمیانه سازمان ملل نیز در توییتی مرگ ناگهانی نزار بنات را هشداردهنده توصیف کرده است. همزمان اتحادیه اروپا نیز در توییتی خواستار تحقیقات مستقل، شفاف و فوری درباره مرگ بنات شد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی کرانه غربی رود اردن را که در آن ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار فلسطینی زندگی می‌کنند، تحت کنترل دارد.