در سالروز هلاکت تروریست وابسته به جهاد اسلامی فلسطین در غزه، نیروهای اسرائیل در آماده باش هستند

نیروهای امنیتی اسرائیل امروز (آدینه) در طول خط مرزی با نوار غزه به حال آماده باش درآمده اند تا از هرگونه تعرض احتمالی توسط سازمان های ترور جلوگیری کنند.

علت این تدابیر امنیتی آن است که یک سال پیش در چنین روزهایی یکی از سرکردگان گروه تروریستی جهاد اسلامی آزادی فلسطین، که از حکومت ایران دستور می گیرد، در عملیات دفاعی اسرائیل کشته شد و از آن هنگام “جهاد” تهدید کرد که انتقام خون او را خواهد گرفت.

اسرائیل تا کنون به همه موارد تعرض پاسخ گفته و به این سیاست ادامه می دهد.

مقامات امنیتی اسرائیل، برای وقایعی که ممکن است امروز رخ دهد، دو احتمال را مطرح کرده اند و برای رویارویی با هر دو امکان، تدابیر لازم انجام گرفته است.

احتمال قوی تر آن است که جهاد اسلامی بخواهد در این روز، چند موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کند. در یک مورد نیز در ساعات بامدادی نسبت به احتمال شلیک یک موشک از غزه به سوی اسرائیل، خبرهایی انتشار یافت، ولی موشکی در داخل اسرائیل به زمین ننشست.

فردی که سال گذشته در جریان عملیات دفاعی اسرائیل در غزه هلاک شد، بهاء ابوالعطا نام داشت و جهاد اسلامی تهدید کرده بود که انتقام خون او را به شدت از اسرائیل خواهد گرفت. ولی همه تلاش های پیشین این سازمان با شکست روبرو شده بود.

آرامشی که هنگام تنظیم این خبر، در مرزهای اسرائیل با نوار غزه برقرار است، از جمله به علت آن است که حماس با این شیوه تعرضی جهاد اسلامی موافقت ندارد و با آن گروه در زمینه انتقام جویی از اسرائیل همکاری نمی کند.

سال گذشته، با انتشار خبر هلاکت ابوعطا، گروه جهاد اسلامی چندین موشک به سوی خاک اسرائیل شلیک کرد که به هدف اصابت نکرد و آسیبی وارد نساخت.

گروه تروریستی حزب الله لبنان نیز از چند ماه پیش اعلام کرده بود که یکی از فرماندهان میان پایه آن، در جریان حمله هوایی ارتش اسرائیل، علیه مواضع وابسته به سپاه قدس در سوریه کشته شده است. حزب  الله در ماه های اخیر چندین بار کوشیده است انتقام او را با کشتن سربازان اسرائیلی بگیرد، ولی همه تلاش های آن با شکست روبرو شده است.