در همان حال که یهودیان اسرائیل خود را برای آئین “یوم کیپور” آماده می سازند، تلاش برای دستگیری دو تروریست فراری ادامه دارد

در حالی که یهودیان اسرائیل خود را برای آغاز مراسم روزۀ بزرگ، موسوم به یوم کیپور آماده می سازند، تلاش های ماموران امنیتی و نظامی اسرائیل برای شناسایی و بازداشت دو تروریست باقیمانده ای که نه روز پیش از زندان گریختند، در ابعاد گسترده همچنان ادامه دارد.

در عین حال، به مردم توصیه شده  که به زندگی عادی ادامه دهند و به استقبال یوم کیپور بروند. واحدهای گسترده پلیس و نیروهای انتظامی در کنار اماکنی که مردم در مراسم امشب و فردا در آن جا گرد می آیند، مستقر هستند تا امنیت شهروندان را کاملا حفظ کنند.

در شبانه روز آینده، کنیساها و مراکز نیایش که به طور موقت برپا شده، از نمازگزاران موج می زند و تامین امنیت آن ها وظیفه حساسی است و باید تدابیر امنیتی گسترده به اجرا گذاشته شود.

البته بعید می نماید که دو زندانی فراری بتوانند اسلحه به دست آورند و توان تعرض به جان مردم را داشته باشند، ولی نیروهای امنیتی باید همه احتمالات را در نظر داشته باشند.

این احتمال مطرح است که دست کم یکی از این دو تن توانسته باشد خود را به کرانه باختری و ناحیه تحت تسلط حکومت خودگردان فلسطینی برساند.

با این همه، مقامات انتظامی و امنیتی اسرائیل ارزیابی می کنند که هر دو تن، دیر یا زود بازداشت خواهند شد – گرچه نمی توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد.

برای امنیت مردم اسرائیل، از ظهر امروز (چهارشنبه) ورود اهالی فلسطینی از کرانه باختری به خاک اسرائیل متوقف می شود و تا نیمه شب فردا و احتمالا پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. معمولا در اعیاد یهودی و همایش های بزرگ، این اقدام احتیاطی صورت می گیرد.

در آستانه یوم کیپور، هزاران نفر از اهالی اسرائیل نیز برای نیایش در برابر “کُتِل هَمَراوی” (دیوار ندبه) که یگانه بازمانده بیت المقدس یهود است گرد آمده اند و حفاظت از آنان نیز امر حساسی است.

روزۀ بزرگ یهودیان (یوم کیپور) که پیش از غروب امروز آغاز می شود ۲۶ ساعت ادامه می یابد و فردا پس از غروب آفتاب پایان می گیرد.

در یوم کیپور، همه فعالیت ها در سراسر کشور متوقف می شود و یهودیان به نیایش می پردازند. در شبانه روز آینده، رفت و آمد اتومبیل در جاده ها و خیابان های شهرها نیز کاملا متوقف می شود.

به احترام یوم کیپور، وبسایت خبری رادیو پیام اسرائیل از امشب تا شامگاه فردا به روز نخواهد شد.