در واکنش به تعرضات از غزه، ارتش اسرائیل بامداد امروز  مواضع نظامی حماس را بمباران کرد

در واکنش به فرستادن ده ها بادکنک انفجاری یا آتش زا از نوار غزه به سوی خاک اسرائیل که موجب بروز ۲۶ آتش سوزی در بیشه زارها و چراگاه های اسرائیلی در مجاورت مرز گردید، نیروی هوایی اسرائیل سپیده دم امروز (چهارشنبه) شماری از مواضع نظامی و قرارگاه های تروریستی در داخل غزه را مورد حمله قرار داد و خساراتی به آن ها وارد آورد.

حماس روز گذشته در واکنش به برگزاری آئینی در شرق اورشلیم که “راهپیمایی پرچم” نامیده می شود، به این اقدام تعرضی دست زده بود که بخشی از نقاط سرسبز نواحی پیرامونی غزه را به آتش کشید و ساعت ها برای خاموش کردن آن، تلاش به عمل آمد.

حماس همچنین در ساعات شب گذشته افرادی را به نزدیکی مرز اسرائیل در غزه آورده بود که با تیراندازی، پرتاب بطری های آتش زا و همچنین آتش زدن لاستیک های کهنه، کوشیدند برای اهالی شهرک های پیرامونی غزه در داخل اسرائیل مزاحمت ایجاد کنند.

در بمباران اسرائیلی تلاش به عمل آمده بود که به جان افراد غیرنظامی فلسطینی آسیبی وارد نیاید.

پیش از عملیات نیروی هوایی، بنی گانتس وزیر دفاع یک نشست رایزنی برگزار کرد تا شیوه واکنش اسرائیل به این تعرضات حماس را تعیین کند. در این نشست، رئیس ستاد کل ارتش و بلندپایگان امور نظامی و امنیتی کشور شرکت جستند و درباره شیوه واکنش اسرائیل به تجاوزکاری حماس بررسی شد.

در روزهای گذشته حماس تهدید کرده بود که اگر اسرائیل به آن چه که این سازمان تروریستی “هتک حرمت از مسجد الاقصی” نامیده بود روی آورد، واکنش حماس آنقدر شدید خواهد بود که چهره خاورمیانه را دگرگون خواهد ساخت.

اسرائیل ابتدا قصد داشت از واکنش نسبت به هوا کردن بادکنک های انفجاری و آتش زا شکیبایی پیشه کند. برخی عناصر حماس نیز به اسرائیل پیام فرستاده بودند که قصد افزایش بحران و از سرگیری حملات موشکی را ندارند. ولی اسرائیل ترجیح داد به همه اقدامات احتیاطی لازم دست بزند تا اگر حماس به حملات جنگی تازه ای دست بزند، با واکنش کوبنده اسرائیل روبرو گردد.

در چارچوب اقدامات احتیاطی روز گذشته، ارتش اسرائیل بر شمار سامانه های ضد موشکی گنبد آهنین در اطراف غزه افزود و حتی برای ساعاتی، فرودگاه بین المللی بن گوریون در مرکز کشور پرواز و فرود هواپیمای مسافری را به مسیر دیگری منتقل ساخت. ولی حماس از تکرار حملات موشکی دوری جست و از واکنش اسرائیل به هراس افتاد.

دولت اردن نسبت به برگزاری مراسم “راهپیمایی پرچ” به اسرائیل اعتراض کرد و آن را اقدامی تحریک آمیز دانست. ولی دولت اسرائیل بر این گمان است که باید به حماس و هر گروه دیگری که حاکمیت اسرائیل در پایتخت خود را مورد تهدید و اعتراض قرار می دهد، فهماند که اسرائیل با قاطعیت از حق حاکمیت خود بر پایتخت و یکپارچگی اورشلیم دفاع خواهد کرد.

نخست وزیر و وزیر دفاع و مقامات ارشد ارتش اسرائیل پیشتر گفته بودند که اسرائیل هوا کردن بادکنک های انفجاری را نیز یک اقدام تعرضی در ردیف حمله موشکی می داند و اگر حماس دوباره به آن دست بزند، با واکنش کوبنده روبرو خواهد شد.