در کنار تلاش اسرائیل برای متقاعد کردن روسیه علیه اتم رژیم ایران، رابرت مالی نیز با معاون وزیر خارجه روسیه گفتگو کرد

با شدت گرفتن فشار بین المللی بر حکومت ایران در رابطه با شتاب در برنامه های اتمی آن، وزیر خارجه جدید رژیم، حسین امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل تماس گرفت و از این فشارها ابراز ناخرسندی کرد، ولی در عین حال پاسخ های گمراه کننده داد که به هیچوجه مستدل و قانع کننده نبود. پاسخ های پیشین آخوند ابراهیم رئیسی نیز به همین شیوه بود و به موازات آن، کاظم غریب آبادی نماینده رژیم ایران در آژانس، واکنش بدون استدلالی از خود نشان داد که جنبه فرار از مسئولیت و پرداختن به واقعیات دارد.

این پاسخ های قالبی تحلیلگران را به این گمان می رساند که رژیم ایران به دنبال بهانه هایی است تا از بازگشت به میز مذاکره شانه خالی کند و این در حالی که مقامات آمریکایی هشدار می دهند که صبر آن ها در حال تمام شدن است.

امیر عبداللهیان در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، از جمله گفت: «طرف های مذاکره برجامی، باید با درک واقع بینانه به وین بازگردند». او گفت: «از دیدگاه حکومت اسلامی ایران، مذاکراتی قابل قبول است که به نتایج ملموس بیانجامد».

از دیدگاه رژیم ایران، مفهوم “نتایج ملموس” آن است که ایالات متحده بدون قید و شرط به برجام باز گردد، همه تحریم ها و حتی آن بخشی را که به فعالیت های غیر اتمی ایران و تعرضات بین المللی آن رژیم و حمایت حکومت ایران از تروریسم مربوط می شد برچیند و همزمان، رژیم ایران بتواند بدون مزاحمت، به برنامه های اتمی خود ادامه دهد.

بدیهی است که هیچ یک از این شرایط نمی تواند هدف های مورد نظر ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای دیگر را در مورد جلوگیری از رسیدن رژیم ایران به بمب هسته ای تامین کند.

ایالات متحده نیز همانند ادعای امیرعبداللهیان، می خواهد که مذاکرات “نتایج ملموس” داشته باشد و این نتایج، توقف برنامه های نظامی رژیم ایران در ساخت بمب هسته ای می باشد.

در مورد سخنان وزیر خارجه دولت رئیسی که گزارش آژانس اتمی را غیر واقعی و ستیز جویانه خوانده، اکنون بیش از یک سال است که رژیم از پاسخگویی به اتهامات آژانس روی می گرداند و حاضر نیست درباره فعالیت واقعی اتمی خود گزارش های کامل بدهد و همچنین بازرسی های بین المللی را به حداقل رسانده است. بنابراین، اگر طرفی سیاست غیردوستانه دارد، همانا حکومت ایران در برابر آژانس بین المللی می باشد.

همچنین اعلام شد که رژیم ایران، تقاضای رافائل گروسی برای سفر به تهران را بی جواب گذاشته است. رئیس آژانس قصد داشت به تهران برود تا یک بار دیگر به حکومت توضیح دهد که ادامه این رفتار خودسرانه ممکن است پرونده رژیم ایران را به شورای امنیت بازگرداند.

گزارش اخیر رئیس آژانس، هفته آینده قرار است در شورای حکام مورد بررسی و تصمیم قرار گیرد. ولی برخی از تحلیلگران بر این گمان هستند که این بار روسیه و چین نسبت به طرح ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت، رای مخالف خواهند داد و رژیم ایران از مجازات در امان خواهد ماند.

گفته می شود که رابرت مالی سرپرست امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، به همین منظور از پاریس به مسکو رفته تا از رویکرد دولت مسکو در جریان مباحثات شورای حکام و احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل آگاه شود.

در پایان گفتگوهای رابرت مالی با معاون وزارت خارجه روسیه، طرفین گفتند که رایزنی های خوبی داشته اند و تلاش های دو کشور در زمینه برنامه های اتمی رژیم ایران ادامه خواهد یافت.