«دولت اسرائیل به تماس های محرمانه منطقه ای و جهانی برای ایجاد پیمان علیه رژیم ایران ادامه می دهد»

  

آگاهان خبری در اورشلیم گفتند که اسرائیل تماس های محرمانه ای را با برخی کشورهای منطقه و جهان آغاز کرده که هدف از آن، برپایی یک نهاد نظامی و امنیتی برای مهار کردن تجاوزکاری های نظامی و امنیتی رژیم ایران می باشد.

این تماس ها از مدتی پیش به طور محرمامه آغاز شده، ولی هنوز از نام کشورها و میزان پیشرفت گفتگوها اطلاعات موثقی در دست نیست.

تماس های مشابه با شماری از کشورهای عرب خاورمیانه از مدتی پیش آغاز گردیده که به احتمال زیاد، عربستان در راس آن ها می باشد.
حضور عربستان در چنین پیمانی از اهمیت بسیار برخوردار خواهد بود. ولی آگاهان اسرائیلی می گویند که عربستان همچنین به سیاست محافظه کارانه در ارتباط با آشتی با اسرائیل ادامه می دهد و هنوز معلوم نیست که چه هنگام دست دوستی اسرائیل را خواهد فشرد.
تلاش برای برپایی یک اتحاد نظامی در منطقه برای مهار کردن تهدیدهای جنگی رژیم ایران، از دوران پرزیدنت ترامپ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، ولی ممکن است سیاست های پرزیدنت بایدن در قبال رژیم ایران و مسائل دیگر خاورمیانه، موجب کندی این روند گردد و از این رو اسرائیل می کوشد، خود ابتکار عمل را به دست گیرد و برپایی پیمان نظامی را امکان پذیر سازد.
اکنون پرسش در آن است که انتقادهای شدید پرزیدنت بایدن از ولیعهد عربستان و متهم ساختن او به مسؤولیت مستقیم قتل روزنامه نگار خشاقجی، و همچنین ممنوعیت فروش جنگ افزارهای بیشتر به دولت ریاض، عربستان را ممکن است به سوی اسرائیل بکشد، و یا به عکس، از این کشور دور سازد.
بی تردید، مشوق های پرزیدنت ترامپ، یکی از عوامل مهمی بود که کشورهایی مانند امارات، بحرین، سودان و حتی مراکش را به سوی آشتی با اسرائیل کشاند و اکنون که رئیس جمهوری ایالات متحده به چنین انتقاد گزنده ای از حکومت عربستان می پردازد، و این، در همان زمانی که عربستان در معرض تهدیدهای حکومت ایران قرار دارد، موجب نزدیک شدن سعودی به اسرائیل خواهد گردید، و یا به عکس، ریاض را از این نزدیکی خواهد هراساند تا بر خشم رژیم ایران نیافزاید.
عربستان، هم اکنون مورد تهدیدهای روزانۀ حوثی های یمن قرار دارد که با کمک پهپادها و موشک های ساخت رژیم ایران، مرتبا خاک آن کشور را هدف قرار می دهد.
آشنایان امور در اسرائیل می گویند که حکومت عربستان بسیار محافظه کار و محتاط است و به آسانی تصمیم نمی گیرد.