دولت اسرائیل به پدیده ارسال “چمدان‌های پول نقد” از قطر به غزه، پایان می‌دهد


گزارش شده است که دولت اسرائیل قصد دارد نحوه ورود پول نقد از امیرنشین قطر به نوار غزه را تغییر دهد و ساز و کار انتقال پول‌های نقد قطری را از طریق صندوق سازمان ملل اجرا کند.

کانال ۱۲ اسرائیل روز جمعه یازدهم تیرماه (۲ ژوئیه)، گزارش داد که دولت بنت-لاپید در حال برنامه ریزی برای پایان دادن به پدیده‌ای است که به موجب آن کمک‌های مالی ماهانه قطر به نوار غزه، به صورت چمدان‌های پر از پول نقد وارد غزه می شود.

بر اساس این گزارش، روش موجود با مکانیزمی برای انتقال پول از طریق صندوق سازمان ملل جایگزین خواهد شد، که نظارت بر اینکه پول به کجا می رود را  امکان پذیر می‌کند.

مکانیزم انتقال پول از طریق سازمان ملل، امکان انتقال وجوه را برای پروژه‌هایی که امکان نظارت بر بودجه آنها وجود دارد، فراهم می‌سازد.

قطر در سالهای اخیر به شدت در نوار غزه سرمایه گذاری کرده و بودجه کمک‌های اجتماعی در این منطقه را به یُمن همکاری اسرائیل تأمین کرده است.

آخرین کمک اعطایی ۱۰ میلیون دلاری قطر، در ابتدای ماه مه امسال، قبل از  نبرد ۱۱ روزه اخیر میان اسرائیل و حماس وارد غزه وارد شد.

اسرائیل که اجازه انتقال وجوه نقد به غزه را صادر کرده است، به دلیل نگرانی از اینکه حاکمان تروریست حماس پول را به جیب بزنند و سپس از آن برای اهداف تروریستی استفاده کنند، با انتقاداتی روبرو شده است.

پس از عملیات نگهبان دیوارها، گزارش شد که اسرائیل قصد دارد راه ورود پول از قطر به غزه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد تا اطمینان حاصل شود که پول‌های فرستاده شده، به مردم بی بضاعت غزه می‌رسد و در اختیار حماس قرار نمی گیرد.