دولت اسرائیل تایید می کند: ارتش تمرینات برای حمله به ایران را از سرمی گیرد و اسلحه جدید می خرد

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که دولت نفتالی بنت تصمیم گرفته است یک سیاست تبلیغاتی تهاجمی تری را علیه حکومت ایران در برابر افکار عمومی جهان در پیش گیرد و به جهانیان نشان دهد که حکومت کنونی در ایران یک رژیم نامشروع است که هیچ جایگاهی در میان ملت ندارد و قدرت های جهانی نمی توانند به چنین حکومت ناپایداری اعتماد کرده و با آن به توافق برسند.

نفتالی بنت نخست وزیر جدید اسرائیل، اولین سیاستمدار جهانی بود که در واکنش به انتصاب آخوند ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری حکومت اسلامی ایران، او را “قصاب تهران” نام نهاد و به کشتارهای تابستان سال ۶۷ اشاره کرد که رییسی به عنوان یکی از سه قاضی “کمیته مرگ” دستور اعدام هزاران نفر را صادر کرد.

از هنگام به روی کار آمدن دولت پرزیدنت بایدن، اسرائیل تلاش بسیار گسترده ای را آغاز کرد تا به دولت جدید ایالات متحده و رهبران همه کشورهای جهان نشان دهد که بازگشت به برجام و برداشتن تحریم ها ممکن است تاثیر مرگباری داشته باشد و نه تنها امنیت اسرائیل را سخت به خطر می اندازد، بلکه همه کشورهای عرب خاورمیانه و حتی اروپا نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

ولی ارزیابی می شود که این تلاش گسترده دیپلماتیک کارساز نبوده و دولت پرزیدنت بایدن همچنان از “راهکار دیپلماتیک” سخن می گوید و در انتظار بازگشت رژیم به میز مذاکره نشسته است.

اکنون اسرائیل می کوشد به گزینه های دیگر روی آورده و در دو مسیر بکوشد قدرت های غربی را علیه برنامه های اتمی رژیم فعال تر سازد. مسیر نخست اعلام علنی آماده باش ارتش اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران است و در مسیر غیرنظامی نیز اسرائیل می خواهد افکار عمومی جهان را با چهره ستمگر و تجاوزکار رژیم آشنا سازد.

هنوز دقیقا مشخص نشده که دولت اسرائیل برای اجرای رویکرد دوم خود چه برنامه هایی دارد.

وزارت دفاع اسرائیل و همچنین ستاد کل ارتش هفته پیش اعلام کردند که ارتش اسرائیل و به ویژه نیروی هوایی، تمرینات خود را برای انجام حمله نظامی به تاسیسات اتمی رژیم ایران را از سر می گرند.

آین تمرین های منظم از پنج سال پیش، یعنی کوتاه مدتی پس از توافق برجام در دولت پرزیدنت اوباما متوقف شده بود و اکنون پس از به روی کار آمدن دولت بایدن و اعلام اراده آمریکا برای بازگشت به برجام و تعامل با رژیم اسلامی ایران، اسرائیل به این نتیجه رسیده که خطر امنیتی برای این کشور چند برابر شده و ارتش باید برای انجام ماموریت دفاعی در خاک ایران آماده باشد.

رسانه های خبری نوشتند که تصمیم برای از سرگیری تمرینات ارتش و نیروی هوایی، به دنبال جلسات مشورتی متعددی گرفته شده که نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر دارایی اسرائیل در آن شرکت داشته و به یک نتیجه گیری مشترک رسیده اند.

اویگدور لیبرمن رهبر حزب “ییسرائیل بیتینو” (اسرائیل خانۀ ماست) خود در گذشته نزدیک وزیر دفاع بود و یکی از مسئولیت های عمده او، رویارویی با فتنه گری های رژیم ایران بود.

در واقع، تصمیم به تجدید رزمایش ها به هدف حمله به تاسیسات اتمی ایران، سال گذشته توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت گرفته شد و مقرر گردید که برای آغاز آن، اضافه بودجه پنح میلیارد شِکِلی (بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار) در اختیار ارتش قرار گیرد. ولی در آن هنگام به علت آن که لایحه بودجه به پارلمان ارائیه نشد و این بودجه به ارتش انتقال نیافت، اجرای برنامه به تعویق افتاد و اکنون در دولت نفتالی بنت به تصویب دوباره رسیده و همه اعضای کابینه نیز به آن رای موافق داده اند و تمرینات کوتاه مدتی پس از انتقال بودجه به وزارت دفاع، آغاز خواهد شد.

گفته می شود که یک سوم از این مبلغ صرف خرید جنگ افزارهای نوین و به ویژه بمب سنگرشکن بسیار پیشرفته آمریکایی خواهد شد اخیرا با موفقیت آزمایش شده و به آسانی تاسیسات زیرزمینی نطنز را می تواند نابود کند.