دولت بایدن تعداد کشته شدگان آبان را ۳۰۴ تن اعلام کرد اما دولت ترامپ بر اساس مستندات رسمی آنرا ۱۵۰۰تن اعلام کرده بود

بر خلاف گزارش حقوق بشر دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹، که در آن تعداد کشته‌شدگان آبان۹۸ را حدود هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد دستگیرشدگان را هشت هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرده بود، گزارش وزارت خارجه دولت بایدن تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را ۳۰۴ نفر عنوان کرده و به تعداد دستگیرشدگان نیز اشاره‌ای نکرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آخرین گزارش سالیانه خود در باره حقوق بشر در ایران  تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان۹۸ را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرد. این در حالی است که خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه در ایران  تعداد کشته‌شدگان آبان را  ۱۵۰۰ تن اعلام کرد.

همزمان با اعلام این آمار ، خبرنگاران در این  نشست خبری از ند پرایس پرسیدند که چرا این وزارتخانه در گزارش حقوق بشر امسال، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرده ولی گزارش سال گذشته این وزارتخانه، شمار کشته‌شدگان را ١۵٠٠ نفر اعلام کرده است ، پاسخی نداد و با حاضران خداحافظی کرد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در سال  گذشته  تاکید کرد که نقض حقوق بشر بخشی از سیاست جمهوری اسلامی است و این حکومت علاوه بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران، در نقض حقوق مردم عراق، سوریه، یمن و لبنان نیز نقش دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: «مقامات رژیم ایران  نه تنها به طور مستقیم در نقض حقوق مردم ایران نقش داشته‌اند، بلکه با حمایت خود از رژیم بشار اسد، حزب‌الله لبنان، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و حوثی‌های یمن، به نقض حقوق بشر در این کشور‌ها دامن زده‌اند».

در این گزارش به “کشتن غیرقانونی و خودسرانه” افراد در ایران، از جمله اعدام افراد بدون دادگاه صالحه و به دلایلی که از نظر استانداردهای بین‌المللی قابل قبول نیست، اعدام نوجوانان، اقدام ماموران حکومتی در شکنجه و ناپدیدسازی افراد اشاره شده است.

احکام بسیار سنگین زندان در ایران، وجود صدها زندانی سیاسی، عدم استقلال قوه قضاییه، عملکرد دادگاه‌های انقلاب، دخالت غیرقانونی در حریم خصوصی مردم، محدودیت‌های شدید بر آزادی بیان، مطبوعات و اینترنت، سرکوب روزنامه‌نگاران، سانسور، فیلترینگ سایت‌ها، محدود کردن آزادی تجمعات و تشکل‌ها، محدودیت شدید آزادی مذهب، محدود کردن مشارکت سیاسی از طریق نظارت استصوابی، فساد گسترده در کلیه سطوح حکومتی، نبود پاسخگویی و تحقیق و تفحص معنادار از خشونت علیه زنان، استفاده از کودکان در جنگ برای حمایت از رژیم بشار اسد، خشونت اقلیت‌های قومی و دگرباشان جنسی و وجود بدترین اشکال کار کودک از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

این گزارش به مختل کردن اینترنت و سرکوب اعتراضات مردمی به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران در دی ماه ۱۳۹۸ ،تایید حکم اعدام پژوهشگر ایرانی-سوئدی،ربودن و اعدام روح الله زم ، موسس آمد نیوز، اعدام نوید افکاری با استناد به اعترافات اجباری،دستگیری اعضای خانواده پویا بختیاری،سرکوب اعتراضات هفت تپه، سرکوب جامعه بهائیان و محرومیت آنها از تحصیلات عالیه، اشاره شده است.