دولت جدید اسرائیل سیاست تازه ای در مورد بایدن در پیش می گیرد. اتم ایران و تعرض از غزه، دو دلمشغولی اصلی کابینه جدید است

رئیس ستاد ارتش اسرائیل ژنرال آویو کوخاوی امشب (شنبه) به واشنگتن پرواز می کند تا در دیدار با مقامات ارشد آمریکایی، شماری از مسائل و موضوعاتی را که در دستور کار دو کشور قرار دارد، به رایزنی بگذارد. همچنین قرار است بنی گانتس وزیر دفاع نیز در روزها یا هفته های آینده، یک بار دیگر به ایالات متحده برود.

آگاهان می گویند که علت اصلی این سفرها، خطراتی است که از جانب مذاکرات دولت پرزیدنت بایدن با حکومت ایران انجام می دهد. با آن که اطلاعات موثقی از این گفتگوها در رسانه های همگانی انتشار نیافته، ولی اسرائیل بر اساس اطلاعاتی که به طور مستقیم به دست آورده به این گمان می رسد که ممکن است دولت پرزیدنت بایدن امتیازاتی به رژیم ایران بدهد که نه تنها عمر آن را درازتر بکند، بلکه موجب شتاب بخشیدن به برنامه های اتمی آن کشور شود.

دولت جدید اسرائیل که از هفته پیش آغاز به کار کرد، سیاست تازه ای در برابر دولت پرزیدنت بایدن در پیش گرفته، و آن، خودداری از کشاکش های علنی و ادامه تماس های پشت پرده می باشد. دولت نتانیاهو بر این باور بود که اگر اختلافات را علنی کند، می تواند به روی افکار عمومی مردم آمریکا و همچنین  نمایندگان کنگره تاثیرگذار باشد.

آگاهان می گویند که رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دیدار از واشنگتن بر خطرات نظامی اتمی شدن رژیم ایران انگشت خواهد گذاشت و همزمان، از دولت آمریکا خواهد خواست که امکانات دفاعی نیرومندتری در اختیار اسرائیل قرار دهد.

یکی از تقاضاهای فوری اسرائیل آن است که ده ها هزار ضد موشک برای استفاده در سامانه گنبد آهنین در اختیار اسرائیل بگذارد. در جنگ یازده روزه حماس، بیش از ۴۳۰۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب شد که برای خنثی کردن آن ها حدود ده هزار ضد موشک پرتاب گردید و انبارها باید دوباره پر شود.

نزدیکان نفتالی بنت نخست وزیر جدید می گویند که از دیدگاه او سیاست نتانیاهو از علنی ساختن اختلافات با دولت پرزیدنت بایدن سیاست اشتباهی بوده و این خطر وجود داشته که موجب ایجاد شکاف بین دولت دموکرات آمریکا با اسرائیل شود و منافع ملی اسرائیل را به خطر اندازد.

از دیدگاه دولت بنت، مهمترین چالش کنونی دولت اسرائیل در برابر پرزیدنت بایدن، تاثیرگذاری بر ماهیت توافقی است که ممکن است با حکومت اسلامی ایران در مورد برجام به دست آید و این موضوعی است که رئیس ستاد ارتش اسرائیل در گفتگوهای روزهای آینده در واشنگتن، با همتایان آمریکایی خود در میان خواهد گذاشت.

با گذشت یک هفته از آغاز به کار کابینه جدید، آشنایان امور می گویند که دو سوم از وقت وزیران ارشد آن، صرف رسیدگی به خطرات نظامی ایران و ادامه تعرض های حماس از غزه بوده است.