دو کمپانی آمریکایی، دو شرکت موفق اسرائیلی را ۲۱ میلیارد دلار خریدند

دو شرکت دانش بنیان به مبالغ نجومی و بی سابقه به دو کمپانی بزرگ آمریکایی فروخته شد که نشان از دستاورهای بازرگانی و علمی اسرائیل دارد. یک کمپانی آمریکایی تولید کننده ادویه های ویژه رنگ و بو برای غذاهای آماده، به خریداری یک شرکت اسرائیلی دست زد و کمپانی اینتِل آمریکا که بزرگترین کمپانی تولید ریزپردازنده‌ها و سخت افزارهای کامپیوتری و میکروالکترونیک در جهان است، شرکت اسرائیلی “مُوبیل آی” را خریداری کرد که ابداع کننده دستگاهی برای نصب در اتومبیل به هدف جلوگیری از تصادفات رانندگی است.

با فروش این دو شرکت به کمپانی های آمریکایی، بیش از ۲۱ میلیارد دلار سرمایه وارد اسرائیل می شود.

شرکت اسرائیلی با نام “فروت دروم” یکی از موفق ترین کارخانه های تولید ادویه ویژه رنگ و طعم برای غذاهای پردازش شده را دارد و کمپانی آمریکایی «آی‌ اف‌ اف» نیز در همین زمینه فعالیت می‌کند و خواهان بهره گیری از دانش صنعتی در اسرائیل است.

کمپانی آمریکایی بابت این خرید، هفت میلیارد و یکصد میلیون دلار می پردازد.

ولی مبلغی که کمپانی اینتِل برای خرید شرکت اسرائیلی مُوبیل آی پرداخت کرد، دو برابر مبلغ نامبرده بود و به چهارده میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید، که به احتمال زیاد، در تاریخ معاملات بازرگانی اسرائیل سابقه ندارد.

«موبیل آی» ابداع کننده دوبینی است که روی شیشه جلوی اتومبیل، بالای سر راننده نصب می شود و تردد برای اتومبیلِ در حال حرکت را زیر نظر دارد و اگر راننده از خط خارج شود و یا به اتومبیل های جلوی خود بیش از حد نزدیک شود، زنگ خطر فورا به صدا در می آید.

این شرکت چند سال پیش در اسرائیل برپا شد و دستگاه ابداعی خود را به طور دائم تکمیل و بهینه سازی کرد و اکنون به یکی از بهترین وسایل برای کاهش تعداد تصادفات رانندگی مبدل شده و در سراسر جهان بازار خوبی پیدا کرده است.

خریداری شدن شرکت اسرائیلی توسط کمپانی اینتل، رواج این دستگاه در جهان را گسترده تر خواهد کرد.

در سال های اخیر شمار دیگری از شرکت های دانش بنیان اسرائیل به مبالغ نجومی به کمپانی های خارجی فروخته شده که همگی نشان از موفقیت علمی و تکنولوژی این کشور دارد.