دکتر سهراب سبحانی: ایران و اسرائیل در آستانه جنگ هستند، ولی در گذشته مناسباتی بسیار دوستانه داشتند

در همان حال که اسرائیل و ایران به آستانه یک جنگ تمام عیار نزدیک شده‌اند، تنش در خاورمیانه به اوج تازه‌ای رسیده است. یک کارشناس امور ایران و اسرائیل ابراز تاسف کرد که دو کشوری که در گذشته دوست یکدیگر بوده و با هم همکاری داشته‌اند، اکنون به چنین مرحله‎‌ای نزدیک می شوند.

دکتر سهراب سبحانی، استاد دانشگاه که در ایالات متحده ساکن است، در گفتگوی کوتاهی که از شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال پخش شد، از جمله گفت: «اگر به بُعد تاریخی نزاع حکومت ایران با اسرائیل بپردازیم، به یاد می‌آوریم که در زمانی که آقای خمینی در تبعید بودند، تخم کینه علیه اسرائیل پراکنده شد که امروز همچنان ادامه دارد.»

به گفته دکتر سبحانی؛ یکی از ریشه‌های این خصومت خمینی با اسرائیل، کمک هایی بود که از جمال عبدالناصر، رهبر وقت مصر، دریافت می‌کرد.

او گفت در جریان تحقیقاتی که برای نوشتن کتابی در این زمینه انجام داده، به خوبی آشکار شده است که پیش از به روی کار آمدن رژیم خمینی، روابط بسیار دوستانه‌ای میان ایران و اسرائیل برقرار بود که به سود هر دو کشور بود.

به گفته او، تبدیل آن همکاری و همیاری گذشته بین اسرائیل و ایران، به خصومت کنونی، باعث تاسف است، زیرا آن دوستی و همکاری به سود هر دو کشور بود و به منافع ملی هر دو سرزمین یاری می‌رساند.

او گفت که اگر همکاری بین دو کشور، امروز نیز ادامه داشت، ایران می‌توانست از تجربیات اسرائیل در امور مبارزه با کم آبی و تصفیه کردن آب و دیگر امور فناوری و رفاهی استفاده کند.

دکتر سبحانی در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌های کنونی بین حکومت ایران و اسرائیل، به ویژه با به روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، به بروز جنگ بین دو کشور مبدل خواهد شد، گفت: «در صورتی که حکومت ایران در داخل کشور هرچه بیشتر احساس خطر کند، تکیه کردن آن بر حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی، بیش و بیشتر خواهد شد. ولی من می‌خواهم دوباره به مردم ایران اشاره کنم و دوباره بگویم که چه حیف که رژیم ایران دشمنی با اسرائیل را ادامه می‌دهد و از ادامه آن همکاری‌ها دست برداشته است.»

دکتر سبحانی نتیجه گرفت که اگر به جای دشمنی کنونی، دوستی و همکاری بین دو کشور جریان داشت، بسیار می‌توانست به سود ملت ایران باشد.

او گفت: «در صورتی که رابطه سالمی بین دو کشور وجود داشت، ایران می‌توانست از این دوستی بهره بزرگی بگیرد. ولی متاسفانه رژیم ایران راه ستیز در پیش گرفته و روابط به مرحله درگیری نظامی رسیده است. دکتر سبحانی، استفاده ایران از تحربیات اسرائیل در زمینه بهره گیری از انرژی خورشیدی را نمونه دیگری از همکاری‌های ثمربخش و ممکن بین دو کشور قید کرد.

او گفت که رژیم ایران، علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، به جای دوستی با اسرائیل، شعار “مرگ بر رژیم صهیونیستی” سر می‌دهند.