“دیده بان حقوق بشر سوریه”: در حمله موشکی که به اسرائیل نسبت داده شد، ده نظامی وابسته به ایران کشته یا زخمی شدند

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در جریان حمله موشکی به انبارهای اسلحه در نزدیکی دمشق، که به اسرائیل نسبت داده شده حدود ده تن از نیروهای وابسته به حکومت ایران کشته شده اند و این در حالی مقامات رسمی سوریه ادعا کرد که تنها دو سرباز سوری زخمی شده اند و آسیب مالی وارد آمده است.

اسرائیل مانند همیشه درباره این حمله سکوت کرده، ولی سازمان حقوق بشر سوریه که رویدادهای آن کشور را رصد می کند، امروز (یکشنبه) خبر داد که حمله علیه انبارهای اسلحه بوده که اخیرا از ایران وارد سوریه شده بود و مسیر حمله جاده ای بوده که به لبنان منتهی می شود.

اگر این خبر درست باشد، اسرائیل اسلحه سنگینی را در این مسیر نابود کرده که رژیم ایران وارد سوریه ساخته بود تا هر چه زودتر به دست حزب الله لبنان برساند.

اسرائیل بیش از یک هزار و پانصد بار مواضع وابسته به سپاه قدس و همچنین گروه های مزدور رژیم ایران در سوریه را هدف قرار داده است. ولی حمله دیروز که به اسرائیل نسبت داده شده، دو ویژگی دارد:

حملات علیه مواضع ارتش سوریه و سپاه قدس و گروه های وابسته به آن ها، معمولا در ساعات شب یا سپیده دم، یعنی در زمانی صورت می گیرد که تاریکی مطلق برقرار است. ولی حمله این بار در وسط روز انجام گرفت. آگاهان می گویند که هدف از این تغییر ساعت، گمراه کردن پدافند ضد هوایی سوریه بوده است.

منابع خبری امنیتی اسرائیل به یک ویژگی دیگر نیز اشاره می کنند و آن، حمله توسط موشک های زمین به زمین است. تا کنون این حملات توسط جنگندهای پرنده صورت می گرفت. ولی پس از آن که فاش شد رژیم ایران توانسته است پدافند هوایی قدرتمندی وارد سوریه ساخته و آن را به کار اندازد، احتمال می رود که اکنون نیروی هوایی اسرائیل بهتر می داند که حمله را با موشک انجام دهد.

ارتش سوریه طبق معمول ادعا کرد که اکثر این موشک ها را در هوا شکار کرده، ولی یک موشک به زمین افتاده و دو سرباز سوریه را زخمی کرده است. ولی درستی این ادعای سوریه با تردید بسیار همراه است.

در مورد هدف این حمله موشکی، دو خبر متفاوت انتشار یافته و در یکی از آن ها گفته شده است که یک انبار اسلحه که اخیرا از ایران رسیده هدف این حمله بوده و در گزارش دوم آمده است که کاروان اسلحه ایرانی هنگامی هدف قرار گرفت که به سوی لبنان در حرکت بود تا اسلحه ای که ایران به سوریه فرستاده، به دست حزب الله لبنان برساند.

درباره این حمله، خیر خاصی در ایران انتشار نیافته است. رژیم ایران، همچنان حضور افراد سپاه قدس در سوریه را که عملا به جنگ مشغول هستند، انکار می کند.