رئیس آژانس بین المللی، به رژیم ایران هشدار داد که مبادا روند غنی سازی را همچنان دنبال کند

 رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درگفت و گو با اسکای نیوز در ارتباط با هرگونه تشدید تنش از سوی حکومت ایران پس از ترور محسن فخری زاده، کارمند ارشد وزارت دفاع ، هشدار داد و گفت: « ایران نباید تهدیدهای خود را در خصوص غنی سازی و توقف بازرسی‌های آژانس عملی کند».
حکومت ایران یک هفته پس از آن که محسن فخری‌زاده ترور شد، تهدیدکرد که ایران قصد دارد تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را آغاز کند.
درهمین زمینه نیز مجلس ایران، طرح لغو محدودیت‌های هسته‌ای را تصویب کرد که بدین سان دولت را موظف می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه تهران، پروتکل الحاقی برای انجام بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران را متوقف و فعالیت‌های اتمی را توسعه دهد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است، در صورت اجرای این گام‌ها، ایران با این اقدامات بیش از پیش از تعهدات خود به هنگام پیوستن به توافق “برجام” منحرف خواهد شد.
رافائل گروسی در ادامه افزود: نمی توانم تصور کنم در چنین وضعیتی چه کسی پیروز خواهد شد. اگر هر گونه محدودیتی برای بازرسان آژانس بین المللی در نتیجه این مصوبه یا هر شرایط دیگری که در کار آنها اختلال ایجاد کند. خیلی واضح است که ما می‌بایست درباره آن مطلع شویم. ما می‌بایست در قبال آنچه که در حال وقوع است با جهان خیلی صریح باشیم. این به هیچ‌کس از جمله ایران کمک نمی‌کند.
خبرگزاری اسکای نیوزنیز در این باره نوشته است: به گفته آژانس احتمال دارد در این دو سایت در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر دربارهٔ آن گزارش نداده بود.
رافائل گروسی در ادامه تاکید کرده است که ایران در خصوص این دو سایت اطلاعات نامعتبری ارائه کرده است.
اسکای نیوز در ادامه نوشته است که کشتن محسن فخری‌زاده می‌تواند وضعیت را بیش از پیش شکننده کند.
گروسی گفته است: امیدوارم تنش بیش از این تشدید نشود و بتوانیم با ایران به شیوه‌ای که می‌بایست همکاری کنیم.
هفته جاری رویترز گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی، گفته که ایران قصد دارد سه آبشار جدید از سانتریفوژهای پیشرفته «آی‌آر-۲ ام» در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کند.