رئیس جمهوری ایالات متحده به نخست وزیر جدید اسرائیل شادباش گفت. وزیران خارجه و دفاع آمریکا نیز شادباش گفتند

پرزیدنت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده، نخستین رهبر یک کشور بزرگ جهان بود که دقایقی پس از گرفتن رای اعتماد برای کابینه جدید اسرائیل در پارلمان، تلفنی با نفتالی بنت نخست وزیر جدید تماس گرفت و پیروزی او را شادباش گفت.

همچنین وزیران خارجه و دفاع ایالات متحد با همتایان اسرائیلی خود تماس برقرار ساخته و از موفقیت آنان ابراز خرسندی کردند.

نخست وزیر هند نیز پیام شادباشی خطاب به نفتالی بنت، به زبان عبری انتشار داد.

پرزیدنت بایدن ابراز امیدواری کرد که در دوران نخست وزیر بنت، ایالات متحده و اسراسرائیل بتوانند همکاری های ثمربخشی داشته باشند.

آگاهان می گویند که این اقدام پرزیدنت بایدن نشان می دهد که او اکنون، با کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از نخست وزیری، می خواهد برگ تازه ای از روابط دوستانه بین دو کشور را بگشاید.

اهمیت سیاسی تماس تلفنی پرزیدنت بایدن با نفتالی بنت و یائیر لپید، به ویژه در آن است که پرزیدنت بایدن که در بیست ژانویه گذشته (حدود پنج ماه پیش) وارد کاخ سفید شد، با آن که تلفنی با سران بسیاری از کشورهای جهان سخن گفت، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را نادیده گرفت. ولی اکنون دقایقی پس از اعلام رسمی کابینه جدید اسرائیل، این تماس تلفنی را برقرار می سازد.

نتانیاهو اخیرا گفته بود که اگر امنیت اسرائیل به خاطر برنامه های اتمی ایران، در معرض خطر حیاتی قرار گیرد، اسرائیل حتی بدون موافقت دوستان خود، ممکن است به اقدامات دفاعی لازم دست بزند که مفهوم آن از جمله می تواند حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران و یا از کار انداختن آن به شیوه های دیگر باشد.

در مکالمه تلفنی شب گذشته، نفتالی بنت به گرمی از پرزیدنت بایدن و پشتیبانی مستمر او از اسرائیل سپاسگزاری کرد و گفت که پرزیدنت بایدن را یک دوست واقعی اسرائیل می داند. او از جمله گفت که رئیس جمهوری ایالات متحده در جنگ موشکی یازده روزه که حماس آن را آغاز کرد، جانبداری قاطعانه خود از اسرائیل را بیان داشته بود.

پرزیدنت بایدن گفت که او صمیمانه مایل است با اسرائیل همکاری نزدیک داشته باشد تا بتوان رفاه و امنیت ملت اسرائیل و فلسطینی ها را تامین کرد.

نفتالی بنت در گذشته بارها گفته است که او با برپایی حکومت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل مخالف است و آن را یک خطر امنیتی می داند. او همچنین خواهان ادامه آبادی سازی اسرائیل در کرانه باختری می باشد. پرزیدنت بایدن با این دو سیاست قاطعانه مخالف است و خواهان توقف آبادی سازی اسرائیلی و همچنین کشور مستقل فلسطینی است.

یائیر لپید که قرار است دو سال دیگر پست نخست وزیری را از بنت تحویل بگیرد، و در حال حاضر وزیر خارجه است، به طور جداگانه با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده سخن گفت و او نیز از پشتیبانی صمیمانه و قاطع ایالات متحده از اسرائیل سپاسگزاری کرد

بلینکن در این مکالمه، وزیر خارجه اسرائیل را به دیدار ا واشنگتن دعوت کرد و لپید آن را پذیرفت. زمان این دیدار در آینده تعیین خواهد گردید.

همچنین وزیر دفاع ایالات متحده لوید آوستین نیز در یک پیام توییتری ماندن بنی گانتس در سمت وزیر دفاع اسرائیل را شادباش گفت. گانتس در پاسخ توییتری خود نوشت بسیار خرسند خواهد بود که در راه تحکیم امنیت اسرائیل و پیشبرد صلح و آرامش در منطقه و ثبات در خاورمیانه ، اسرائیل بتواند همچنان با ایالات متحده همکاری کند.

همچنین نخست وزیر هند، ناراندرا مودی که یکی از دوستان صمیمی اسرائیل محسوب می شود پیام شاد باشی به زبان عبری انتشار داد و در آن، خطاب به نفتالی بنت نوشت که گزینش او به نخست وزیر اسرائیل را شادباش می گوید و در انتظار ادامه روابط دوستانه بین دو کشور می باشد.

نارندرا مودی در ادامه پیام خود ابراز امیدواری کرد که سال آینده، همزمان با سی امین سالگرد برقراری روابط دوستانه هند با اسرائیل، نفتالی بنت بتواند از دهلی نو دیدن کند تا در این سالگرد تاریخ مورد پذیرایی دولت هند قرار گیرد.