رئیس جمهوری لهستان “قانون هولوکاست” را با وجود اعتراض اسرائیل توشیح کرد

علیرغم اعتراض های شدید اسرائیل، دفتر ریاست جمهوری لهستان اعلام داشت که پرزیدنت آندژی دودا قانون تصویب شده درباره هولوکاست در مجلس نمایندگان و سنای لهستان را توشیح کرده و به آن اعتبار قانونی داده است.

به موجب این قانون، کسی حق ندارد لهستانی ها را به هیچگونه مسوولیتی در کشتار یهودیان در دوران حکومت آلمان نازی متهم سازد و مجازات آن زندان و جریمه نقدی خواهد بود.

این قانون موجب خشم شدید اسرائیل گردیده و با اعتراض ایالات متحده هم روبرو شده است. برخی اسرائیلیان می گویند که این، در واقع “قانون انکار هولوکاست” محسوب می شود و نوعی اقدام آشکار یهود ستیزی است.

پیشتر، خود رئیس جمهوری لهستان اعلام داشته بود که قصد دارد این قانون را توشیح کرده و به آن اعتبار قانونی ببخشد.

به موجب این قانون، هرکس که بازداشتگاه های مرگ در خاک لهستان را “اردوگاه های لهستانی” بنامد، به سه سال زندان محکوم خواهد شد. این مجازات همچنین در انتظار هر فردی خواهد بود که در ملاء عام بگوید که لهستانی نیز در کشتار یهودیان، با آلمان نازی همکاری می کرده اند.

علیرغم این ادعای دولت دست راستی کنونی در ورشو، یهود ستیزی در لهستان در دوران پیش از جنگ جهانی دوم، و در طول تاریخ بسیار گسترده بود و دز زمان جنگ، صدها هزار لهتسانی با آلمان نازی در شناسایی یهودیان و انتقال آن ها به اردوگاه های مرگ همکاری می کرده اند.

دولت لهستان می گوید که این قانون برای “حفظ شرافت ملی” مردم آن کشور و همچنین “دفاع از واقعیت های تاریخی”، ضرورت دارد. وزیر خارجه المان، زیگمار گابریئل که یکی از دوستان حکومت ایران محسوب می شود و بارها اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده، در این رابطه گفت که بازداشتگاه های مرگ را آلمان نازی ساخته بود و لهستانی ها گناهی ندارند.

برخی حقوقدانان بر این باورند که دادگاه قانون اساسی در لهستان، ممکن است این قانون را نامشروع اعلام کرده و باطل سازد.

برخی سیاستمداران اسرائیلی به دولت توصیه کرده بودند که اگر رئیس جمهوری لهستان این قانون را توشیح کند، دولت اورشلیم باید سفیر خود را از ورشو باز گرداند. ولی هنوز تصمیمی در این باره اعلام نشده است.

یک دیدگاه

  1. اگر لهستان به مسیحیت اعتقاد و ایمان دارد و هولوکاست را مردود به شمار آورده است بنابراین تصلیب عیسی مسیح را تحت تمرکز دینی و مغزی تلقی ساخته است و یهودیان را بطور کلی منتفی می سازد بدین مفهوم عیسی مسیح توسط یهودیان مصلوب شده است و یهودیان هیچگاه هولوکاست را به واقعیت متحمل نشده اند

    مسیحیت یهودیان را فقط انکار می کند یعنی چنانچه واقعه هولوکاست هم رخ داده باشد قابل انکار است یعنی فرقی ندارد اصلاً فقط عهد جدید و عهد قدیم سوخت و تمام شد عین هولوکاست

Comments are closed.