راننده سرکنسولگری فرانسه در اورشلیم برای تروریست ها اسلحه قاچاق می کرد

نهادهای امنیتی اسرائیل فاش ساختند که راننده سرکنسولگری فرانسه در اورشلیم به اتهام قاچاق اسلحه از نوار غزه به کرانه باختری بازداشت شده است. این راننده با سوء استفاده از مصونیت خودروهای دیپلماتیک، به غزه می رفته و سلاح های گرم را از فردی تحویل گرفته و به کرانه باختری منتقل می ساخته است.

مقامات اسرائیلی می گویند که سرکنسول فرانسه و یا دیپلمات های دیگر در این ماجرا دخالتی نداشته اند و به احتمال زیاد، راننده به خاطر پول با قاچاق اسلحه دست می زده است.

در اورشلیم گفته شد که نهادهای امنیت داخلی (شاباک) پس از شناسایی این ماجرا، وزارت خارجه را در جریان گذاشتند و در همه مراحل، ارتباط و همکاری برقرار بود. اسرائیل همچنین این ماجرا را به وزارت خارجه فرانسه اطلاع داده بود و جریانات آن را نیز به طور منظم به آگاهی آنان می رساند.

این نخستین بار نیست که افرادی با سوء استفاده از مصونیت خودروهای دیپلماتیک به قاچاق اسلحه و یا عملیات غیرقانونی دیگر دست می زنند. در سال های گذشته یک کشیش مسیحی عرب تبار نیز به این اتهام بازداشت گردید و سال ها در زندان بود و سپس به کشورهای عرب گریخت و به فعالیت ضد اسرائیلی ادامه داد.

همراه با راننده سرکنسولگری، فردی نیز که محافظ این راننده در سفر به نواحی عرب نشین بوده در بازداشت به سر می برد/ همچنین چهار تن دیگر نیز در رابطه با قاچاق اسلحه بازداشت شده اند.

قرار است امروز (دوشنبه) اولین جلسه دادگاه برگزار گردد و به متهمین تفهیم اتهام شود.

در ادامه عوامل این ارزیابی های منفی، گفته شده که فلسطینیان هر چه زمان می گذرد، خود را بیشتر در انزوا احساس می کنند و به این نتیجه رسیده اند که کشورهای عرب آن ها را تنها می گذارند – زیرا هر کشور عربی، در درجه اول به مشکلات خود می پردازد و خنثی کردن خطراتِ حکومت اسلامی ایران یکی از اولویت های بزرگ کشورهایی چون عربستان سعودی و امیرنشین های حوزه خلیج فارس است.

سفیر ایالات متحده در اسرائیل، دیوید فریدمن امروز حکومت خودگردان فلسطینی را به تقویت تروریسم متهم ساخت و از جمله گفت که محمود عباس و یارانش هرگز سبعیتی را که در آدمکشی و تعرض وجود دارد مورد نکوهش قرار نداده اند.

واکنش سفیر به جنایاتی بود که در روزهای اخیر رخ داده و نشان شدت گرفتن خشونت و تعرض از جانب فلسطینی ها می باشد. دیوید فریدمن، در حساب توییتر خود نوشت: «آنان مرگ می آفرینند و اندوه میکارند» و افزود: «در همین روزها دو سرباز جوان اسرائیلی جان باختند و یک مرد جوان دیگر اسرائیلی با ضربات چاقو از پای در آمد. این ها همه موجب تاثر است، ولی حکومت خودگردان فلسطینی برای پایان بخشیدن به آن به هیچ تلاش جدی دست نمی زند».

آگاهان می گویند که فریدمن، یکی از طرفداران صمیمی اسرائیل است و در گذشته از وجود آبادی های اسرائیلی در کرانه باختری دفاع کرده است – گرچه سیاست دولت کنونی آمریکا مبتنی بر آن است که خود اسرائیلیان و فلسطینی ها باید در مذاکرات صلح این مساله را حل کنند.

حدود هفت هفته دیگر، سفارت آمریکا رسما از تل آویو به اورشلیم انتقال خواهد یافت و دیوید فریدمن محل کار خود را به پایتخت اسرائیل منتقل خواهد ساخت.

 

 

3 دیدگاه‌

  1. زیرا هر کشور عربی، در درجه اول به مشکلات خود می پردازد و خنثی کردن خطراتِ حکومت اسلامی ایران یکی از اولویت های بزرگ کشورهایی چون عربستان سعودی و امیرنشین های حوزه خلیج فارس است.

Comments are closed.